SEB:s resultat för tredje kvartalet 2020

Stockholm 22 oktober 2020

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet 2020 uppgick till 5,9 miljarder kronor med en räntabilitet på 11,7 procent och en kärnprimärkapitalrelation på 19,4 procent. Styrelsen bekräftar sitt tidigare beslut att inte föreslå någon utdelning under 2020.

SEB:s VD och koncernchef, Johan Torgeby, kommenterar resultatet:

”Trots det utmanande ekonomiska läget rapporterar SEB ett starkt finansiellt resultat. Högre räntenetto, lägre kostnader och lägre kreditförluster motverkades av värderingseffekter som gick ner från det andra kvartalets höga nivå. Vi ser fortsatt begränsade effekter från pandemin på kreditkvaliteten och vägledningen för förväntade kreditförluster på cirka 6 miljarder kronor för 2020 kvarstår. Vi har en stark kapital- och likviditetsposition och kapitalbufferten ligger 580 baspunkter över kärnprimärkapitalkravet. Trots visst ljus i slutet av tunneln, kvarstår osäkerheten. Vår högsta prioritet är fortsatt att stödja våra kunder.”

Finansiell information

Kv3Kv2Kv3Jan–sepHelår
Mkr20202020%2019%20202019%2019
Summa rörelseintäkter 12 563 13 999 - 10 11 942  5 36 651 36 045  2 50 134
Summa rörelsekostnader -5 547 -5 712 - 3 -5 589 - 1 -16 905 -16 918  0 -22 945
Förväntade kreditförluster, netto -1 098 -2 691 - 59 - 489  124 -5 282 -1 297 -2 294
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster5 9165 598 65 864 114 46317 831- 1924 894
Jämförelsestörande poster1) -1 000 - 100 -1 000
Rörelseresultat5 9164 598 295 864 113 46317 831- 2424 894
NETTORESULTAT4 7663 501 364 772 010 62314 346- 2620 177
Räntabilitet på eget kapital, % 11.7 8.7 13.2 8.8 13.1 13.7
Räntabilitet på eget kapital exklusive jämförelsestörande poster, % 11.6 11.2 13.2 9.7 13.2 13.8
Nettoresultat per aktie före utspädning, kr 2:21 1:62 2:21 4:91 6:64 9:33
1) Sanktionsavgift utfärdad av Finansinspektionen. Se not 6.

Kvartalsrapporten, resultatpresentationen och fact book kan laddas ner från https://sebgroup.com/sv/investor-relations/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter

Masih Yazdi, ekonomi- och finansdirektör, 0771-621 000
Pawel Wyszynski, chef Investor Relations, 070-462 21 11
Frank Hojem, chef Corporate Communication, 070-763 9947

Detta är sådan information som Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2020, cirka kl. 07.00 CET.

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 septenber 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 201 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 054 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv

Adevinta expands its 2021 Women in Leadership programme as part of its commitment to develop talented women into successful senior leaders16.6.2021 09:15:39 CEST | Press release

Barcelona, 16 June 2021: Today Adevinta kicks off its third Women in Leadership programme, a year-long accelerated development scheme designed to get more talented, high-potential women ready to succeed in leadership roles. This year, the 2021 Women in Leadership programme will expand to three new cohorts of 20 women from 9 countries, taking the original programme of 18 participants to more than 75 talented women professionals. The programme will also be extended to employees from the eBay Classifieds Group (‘eCG’), subject to the closing of Adevinta’s proposed acquisition of eCG. Sponsored by the Senior Executive team, last year’s programme adapted quickly and continued virtually through Covid without interruption, with the second cohort completing in November 2020. Women from this programme have registered an 11% promotion rate of role expansion, (and 31% in 2019), compared to the company average of less than 5%. Commenting on the programme, Nicki Dexter, Senior Vice President, Peopl

Nokia opens new O-RAN Collaboration and Testing Center in the U.S.16.6.2021 09:00:00 CEST | Press release