SEB stöttar kunder som drabbats av rådande turbulens

Stockholm 17 mars 2019

Vi har i över 160 år strävat efter att alltid finnas där för våra kunder, i såväl goda som dåliga tider. Därför står vi idag starkt rustade för att hjälpa de kunder som drabbats av den turbulens som skapats av det nya coronaviruset och axla det samhällsansvar vi har som en av Sveriges största banker.

Som en åtgärd möjliggör vi nu för bolånekunder som drabbats av inkomstbortfall på grund av coronaviruset, och därmed sett en negativ inverkan på sin betalningsförmåga, att ansöka om amorteringsfrihet i tre månader. Detta gäller från och med april och kommer att prövas individuellt för varje enskild kund. Kontakta oss via internetbanken för att ansöka, eller gå in på seb.se för att läsa mer.

Även för våra företagskunder står vi starkt rustade och är redo att stötta. Varje företag är dock unikt och vi tror inte att en lösning passar alla. Vi för därför redan en dialog med många av våra kunder och gör vårt yttersta för att hjälpa till där det behövs. Vi uppmanar särskilt små och medelstora företag att höra av sig. Vi ber företagskunder att kontakta oss via internetbanken, eller gå in på seb.se för att få råd och mer information.

– Vi förstår att detta är turbulenta och utmanande tider för många av våra kunder och för samhället i stort. Vår högsta prioritet just nu är att som alltid finnas där för våra kunder, lindra situationen för hushållen och se till att företag kan fortsätta med sin verksamhet. Vi förstår också att många är oroade för utvecklingen kring coronaviruset och dess inverkan på samhället och ekonomin, men vi är väl rustade och väl förberedda, säger Mats Torstendahl, chef för division företag och privatkunder.

SEB har en stark likviditetsposition och en solid kapitalbuffert samt de verktyg som behövs för att stötta våra kunder och ta vårt samhällsansvar.

Besök seb.se för råd och mer information, samt att att läsa mer om coronaviruset och dess inverkan på ekonomin.

Frank Hojem, Kommunikationschef,
frank.hojem@seb.se
Niklas Magnusson, Pressansvarig
niklas.x.magnusson@seb.se
SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 31 december 2019 uppgick koncernens balansomslutning till 2 857 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 041 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.

Nordisk næringsliv fokuserer på innovasjon og forbedring av kundeopplevelsen27.1.2020 10:00:00 CETPressemelding

Rapporten ISG Provider Lens™ viser at selskaper i regionen henvender seg til leverandører av digitale forretningstjenester for hjelp med analyse, kunstig intelligens og andre teknologier STOCKHOLM i Sverige, Jan. 27, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Næringslivet i de nordiske landene fokuserer på å forbedre kundeopplevelsen og innovasjonen, og kontakter leverandører av digitale forretningstjenester for å nå målene sine. Dette viser en ny rapport som ble publisert i dag av Information Services Group ( ISG ) (Nasdaq: III ), et verdensledende teknologisk forsknings- og rådgivningsselskap. Rapporten 2019-2020 ISG Provider Lens™ Digital Business – Solutions and Service Partners for Norden viser at bedrifter i regionen omfavner teknologier som dataanalyse, kunstig intelligens, tingenes internett og blokkjeder for å levere kvalitetstjenester til kundene sine og for å skille ut seg fra konkurrenter. «Nordiske bedrifter søker transformasjonstjenester fra IT-leverandører for ikke bare å bli veiledet gje

UPM commits to UN Business Ambition for 1.5°C to mitigate climate change27.1.2020 10:00:00 CETPress release

(UPM, Helsinki, 27 January 2020 at 11:00 EET) – UPM commits to the United Nations Global Compact’s Business Ambition for 1.5°C, joining leading companies in a promise to pursue science-based measures to limit global temperature rise to 1.5°C. UPM will strive to mitigate climate change and drive value creation through innovating novel products, committing to a 65% CO2 emission reduction and by practicing sustainable forestry. The 1.5°C ambition is a response to increasing concern about the severe consequences of a failure to stop global warming. UPM is among the first global forest industry companies making this commitment. “UPM has a unique opportunity to make a positive impact and contribute to mitigating climate change by tangible actions. We innovate climate-positive products and turn them into growing businesses. At the same time, we limit risks from climate mitigation policies and physical impacts of changing climate. This is important for the long-term value of the company,” says