SEAT

SEAT Tarraco FR PHEV: Famiiliebilen vises frem som ladbar hybrid

SEAT presenterer den store familie-SUVen Tarraco som ladbar hybrid på bilmessen i Frankfurt (IAA) i september. Med mye plass, elektrisk rekkevidde på over 50 km (WLTP), 245 hestekrefter og 400 Nm, er Tarraco FR PHEV den perfekte kombinasjonen av effektivitet, dynamikk og teknologi.

SEAT Tarraco FR PHEV: Teknologi, sportslighet og effektivitet

• SEAT gir sin største SUV en ny dimensjon ved å introdusere en effektiv plug-in drivlinje og utstyrsversjonen FR
  • Takket være en batteripakke på 13 kWh, har Tarraco PHEV en elektrisk rekkevidde på mer enn 50 km*, og CO2-utslipp under 50 g/km*
  • Med en systemeffekt på 180 kW (245 hk), blir Tarraco PHEV den mest kraftfulle utgaven av Tarraco
  • Tarraco blir også oppgradert med et større infotainmentsystem, med 9,2-tommers skjerm.
  • Både utstyrsversjonen FR og PHEV-drivlinjen blir mulig å bestille i 2020

Tarraco er designet og utviklet ved SEATs anlegg i Martorell, og produseres Wolfsburg (Tyskland), selve senteret i Volkswagengruppen. Ved å introdusere en plug-in drivlinje, får SEAT Tarraco økt effektivitet, og blir et svært bærekraftig alternativ.

– Tarraco plug-in hybrid illustrerer perfekt vår endring mot en mer bærekraftig mobilitet, samtidig som dynamikken og kjøregleden beholdes, typisk for alle SEATs modeller. Tarraco vil bli en av få tilgjengelige biler med plug-in drivlinje i det store SUV-segmentet, og vi mener den har et stort potensial, sier Luca de Meo, president i SEAT

Tarraco plug-in hybrid er en konkretisering av SEATs strategi for elektrifisering, som vil inkludere seks plug-in hybridmodeller fra SEAT og CUPRA innen begynnelsen av 2021.

Plug-in hybrid: ren effektivitet

Fremdriftsenhetene består av en 1,4 liters TSI bensinmotor med 110 kW (150 hk), en 85 kW (116 hk) elektrisk motor, og et litium-ion-batteri med kapasitet på 13 kWh. Det gir sjåføren tilgang til flere kjøremoduser. Plug-in hybriden kan kjøres helelektrisk i mer enn 50 km*, og dermed være et nullutslippskjøretøy – eller så kan begge motorene brukes samtidig, for økte ytelser.

Med en samlet systemeffekt på 180 kW (245 hk) og 400 Nm dreiemoment, får plug-in-utgaven av Tarraco en toppfart på 217 km/h*, og vil nå 100 km/h etter bare 7,4 sekunder*. Mest interessant er likevel at CO2-utslippet kryper under 50 k/km etter den offisielle WLTP-testsyklusen.

FR-utstyrsnivå: distinkt og sportslig

Med introduksjonen av utstyrsversjonen FR i Tarraco, blir den store SUV-en enda mer attraktiv, og får et nytt nivå av sportslighet.

Utvendig får den bredere hjulbuer, en sportslig takspoiler, og egne 19-tommers FR-aluminiumsfelger. Som tilvalg kan 20-tommers maskinerte felger leveres. I tillegg vil fronten stolt vise fram SEAT-merket, og bak vil lysene som løper i hele bilens bredde understreke FR-utstrålingen. Eksteriørdetaljer lakkert i bilens farge understreker dynamikken.

Innvendig er interiøret oppgradert med sportsseter med minnefunksjon på førersiden, nye materialer, og SEATs siste generasjon infotainmentsystem, som inkluderer en 9,2-tommers stor navigasjonsskjerm. Tarraco vil nå også bli tilgjengelig med utstyr som «Trailer assist» og parkeringsvarmer.

Konseptbil nå, mulig å bestille i 2020

Med introduksjonen av avansert plug-in hybridteknologi og utstyrsversjonen FR, blir SEAT Tarraco en av de sportsligste og mest effektive modellene i det store SUV-segmentet. Den vil kombinere connectivity fra øverste hylle, førerassistentsystemer, design og styling.

SEAT Tarraco FR PHEV debuterer på årets bilutstilling i Frankfurt (IAA) som konseptbil. Produksjonsstart for både SEAT Tarraco med utstyrsversjon FR og PHEV-utgaven blir i løpet av 2020.

I tillegg til konseptutgaven av Tarraco FR PHEV viser SEAT frem mye annet spennende under IAA i Frankfurt i uke 37.

*Alle tekniske data er foreløpige og kan bli endret.

Om SEAT

SEAT
PB 6671 Etterstad
0609 Oslo

SEAT, et bilmerke fra Barcelona, nå i Norge. Vi skal gjøre ting på en ny måte, fordi fremtidens bilhold handler om å gjøre livet enklere. Vi skal selge biler på nett - og det skal være enkelt. Enkelt, raskt og effektivt - akkurat slik du forventer det.

Helt siden 1957 har vi produsert biler tilpasset folks behov og ønsker. Med fokus på teknisk innovasjon, stilren design og pålitelig sikkerhet. Og når vi nå tar et steg inn i delingsøkonomien skal vi være et enda bedre valg for flere. Fremtidens bilbrukere eier ikke nødvendigvis bilene selv eller alene. Derfor kan alle nye SEAT-modeller utstyrt med teknologi som muliggjør sameie og deling.

Alle våre biler er designet og utviklet med bærekraftighet i fokus. Vi drifter dessuten bilindustriens største solenergianlegg på 276.000 m2, som reduserer våre CO2-utslipp med 7.000 tonn hvert år.

Følg saker fra SEAT

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra SEAT på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra SEAT

SEATs Mii electric lanseres i Norge4.6.2019 11:03:36 CESTPressemelding

SEAT Mii electric er den første elbilen fra det spanske merket, og legger grunnlaget for at flere skal følge i nær framtid. Verdenspremiere i Oslo 4. juni. Mii electric er en ideell bybil, som kombinerer dynamiske ytelser med praktiske egenskaper og en rekkevidde på inntil 260 km* (WLTP) SEATs første helelektriske bil får en pris som gjør teknologien tilgjengelig for nye kundegrupper, og den vil ha lave vedlikeholdskostnader. SEAT starter sin elektriske offensiv med Mii electric, som får verdenspremiere i Norge og Oslo. Flere elektriske SEAT-modeller følger i tiden som kommer. - Mii electric markerer en ny elektrisk æra for SEAT. At våre venner i Spania legger verdenspremieren her i Norge understreker igjen viktigheten av det norske markedets posisjon som et pionermarked. Mii electric er leken, urban og digital, og bare starten på en storstilt elektrisk offensiv for SEAT, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge. Mii electric forener dynamiske egenskaper, elegant design, en