Se Kasakhstans hovedstad

På sitt 24-årsjubileum ønsker byen Nur-Sultan både talenter, bedrifter og turister velkommen.
Nur-Sultan. Bayterek, et 97 meter høyt monument med observasjonstårn. Det er relatert til et kasakhisk folkeeventyr om livets tre og en magisk lykkefugl. Tårnetts høyde viser til året da hovedstaden ble flyttet fra Almaty til Nur-sultan i 1997.

Nur-Sultan (kjent som Astana før mars 2019) er Kasakhstans hovedstad. Byen har en befolkning på over 1,1 millioner mennesker og ligger i landets nord-sentrale del, langs elven Ishim/ Yesil.

På to tiår forvandlet Nur-Sultan seg fra en provinsby til et økonomisk senter i Sentral-Asia. Byens gunstige beliggenhet i sentrum av Eurasia gjør den til et transport-, kommunikasjons- og logistikksenter.

Astana International Financial Centre, et område med en spesiell juridisk status, ligger her. Nur-Sultan er også et knutepunkt for innovasjon, grønn teknologi og bærekraftig utvikling, noe byen viste frem som vert for EXPO-2017, et arrangement med fokus på fremtidens energikilder. Nå viderefører International Centre for Green Technologies and Investment Projects rollen til EXPO-2017.

I 2010 var Kasakhstans hovedstad vertskap for OSSEs toppmøte. OSSEs Astana-erklæring la frem en visjon om "et fritt, demokratisk, samlet og udelelig euroatlantisk og eurasisk sikkerhetsfellesskap fra Vancouver til Vladivostok som bygger på samordna prinsipper, felles forpliktelser og felles mål".

Nylig har byen vært vertskap for Astana-prosessen som samler hovedaktørene i den syriske krisen.

Hovedstaden fortsetter å være vertskap for Congress of Leaders of World and Traditional Religions hvert tredje år. Begivenheten er anerkjent som en viktig internasjonal arena for interreligiøs dialog.

I byen er det flere læresteder (blant annet ledende universiteter) og kulturinstitusjoner. Nur-Sultan har også en opera, et symfoniorkester, flere museer og kjøpesentre med en unik futuristisk arkitektur.

Bemerkelsesverdig er Bayterek, et 97 meter høyt monument med observasjonstårn. Det er relatert til et kasakhisk folkeeventyr om livets tre og en magisk lykkefugl. Tårnetts høyde viser til året da hovedstaden ble flyttet fra Almaty til Nur-sultan i 1997.

Nur-Sultan. Handels- og underholdningssenteret
Khan Shatyr, verdens høyeste teltformede bygning
Nur-Sultan. Handels- og underholdningssenteret Khan Shatyr, verdens høyeste teltformede bygning
Nur-Sultan. Opera- og ballettteateret Astana Opera
Nur-Sultan. Palace of Peace and Accord, designet av den britiske arkitekten Norman Foster og bygd i form av en pyramide

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.