Se hvor stor skade små gnagere kan gjøre

I år er det museår, og hver høst gjør gnagere skader for millioner av kroner. Se skadeinspektørenes egne bilder.

I år er det museår. Fremtind registrerer skader forårsaket av mus og rotter for over 20 millioner kroner i året.

– Nå trekker mus og rotter inn i hus og hytter. Og i år er det ekstra mange, det er nemlig museår, forteller skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank1 og DNB.

Fremtind registrerer skader forårsaket av mus og rotter for over 20 millioner kroner i året. Gnagerne gjør ugagn hele året, men flest skader registreres på senhøsten.

– Får mus og rotter tilstrekkelig tid i boligen kan de forårsake store skader, og i enkelte tilfeller forårsake skader for flere hundre tusen kroner. Det er derfor viktig at du sikrer hus og hytte så godt det lar seg gjøre mot disse gnagerne, sier Nielsen.

Mus og rotter kan ødelegge isolasjon, treverk og i noen tilfeller vann og avløpsledninger. Fremtind har også registrert branner som skyldes kortslutning fordi rotter har gnagd i stykker isolasjonen på elektriske ledninger.

Trenger kun noen millimeter for å komme seg inn

En sprekk på kun seks millimeter er nok for at en mus kan komme seg inn. Utsatte punkter hvor mus og rotter kan komme seg inn er under kledning, spesielt i overgang mur og vegg, ved rør og kabelgjennomføring, ventiler og kjellervinduer.

–  Ventiler i krypkjeller skal som kjent ikke tettes og spesielt ikke om vinteren da det kan føre til fukt og råteskade i gulvkonstruksjon. Det er likevel viktig at disse beskyttes med gitter eller liknende for å hindre at mus og rotter kommer inn, sier skadeforebyggeren.

Tar seg opp i rør og sluk

Det er også kjent at rotter kommer seg inn via kloakksystemet og ta seg opp via sluk. Sluk og lignende må derfor ha slukrist som sitter som de skal. Rør kan du sikre med for eksempel stålull.

- Mus og rotter trekker til områder hvor det er mat. Et godt tips er derfor å ikke oppbevare matavfall og søppel langs husveggene og heller ikke annet skrot langs boligen hvor skadedyr kan søke opphold, sier skadeforebyggeren.

Fritidsbolig og boliger som ligger inntil skog og natur er utsatt. Busker og blomster tett inntil huset og grunnmuren er derfor egnede steder for skadedyr og bør fjernes.

Slik kan du unngå skader

• Ta deg en runde rundt huset og tett igjen sprekker hvor mus og rotter kan komme inn.

• Bruk tettemidler, metallnetting og til og med stålull i sprekker og små åpninger. Fugeskum anbefales ikke.

• Hold det litt ryddig utendørs. Ikke sett matsøpla ute, men kast den rett i matavfallsdunken og sørg for at den er tett. F
    jern vegetasjon tett inntil husvegg og grunnmur.
  • Katt er ikke bare godt selskap, de kan også gjøre god nytte for seg i kampen mot mus og rotter.

En sprekk på kun seks millimeter er nok for at en mus kan komme seg inn
Skadeforebygger Therese Nielsen.