Schibsted

Schibsted styrker sitt arbeid innenfor kunstig intelligens

Del
I dag går startskuddet for NorwAI, et av norges ledende forskningssenter for AI-drevet industriell innovasjon. Det nye forskningssenteret, lokalisert på NTNU i Trondheim, blir det nasjonale kraftsenteret som samler de største aktørene innen industri og akademia.
Sven Størmer Thaulow, , Data- og teknologidirektør i Schibsted.
Sven Størmer Thaulow, , Data- og teknologidirektør i Schibsted.

- Tett samarbeid mellom fremtredende forskningsmiljøer, industrien og offentlige forvaltningsorganer har vist seg å være en effektiv modell for innovasjon, sier Sven Størmer Thaulow, EVP og data- og teknologidirektør i Schibsted. Thaulow ble nylig utnevnt til NorwAIs (Norwegian Research Center for AI Innovation) første styreleder.   

- Gjennom NorwAI får våre ingeniørteam muligheten til å jobbe tett i et ledende forskningsmiljø innenfor kunstig intelligens. Samtidig er vi med på å definere hvordan Norge kommer til å jobbe med morgendagens teknologi, tilføyer Thaulow.

Senteret skal bli en vekstmotor der de mest ambisiøse forskerne og bedriftene samles for næringsrettet forskning og innovasjon under NTNUs (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) og SINTEFs (et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter), ledelse. Startskuddet er i dag, torsdag 12 November, kl.1000, på NTNU i Trondheim.

- Bruk av kunstig intelligens krever reelle data i virkelig store mengder. Når vi nå får et samarbeid på tvers av bransjer og sektorer som vi ser i NorwAI, kan de ulike aktørene samtidig få tilgang til massive datasett som ikke bare vil bidra til forskningen, men også hjelpe industrien å bygge nye verktøy og forretningsmodeller, sier professor Jon Atle Gulla ved Institutt for datateknologi og informatikk på NTNU. Gulla er leder for det nye senteret NorwAI.

Schibsted deltar i to SFIer fra i høst
Sentrene for forskningsdrevet innovasjon (SFI), som er godkjent og finansiert av Norges forskningsråd, utvikler kompetanse som er viktig for innovasjon og verdiskaping. Gjennom sentrene samarbeider fremstående forskningsmiljøer med bedrifter for å utvikle kompetanse og teknologi som kan fornye og videreutvikle næringslivet. Mye fokus går på bruk av forskningsmetoder på reelle, daglige problemstillinger.

Schibsted deltar som industripartner i to forskningssentre finansiert av Norges forskningsråd. Forskningssentrene startet i høst, og vil fokusere på forskning som bidrar til utviklingen av kunstig intelligens (AI).

- Det er veldig gøy at begge våre SFI-søknader ble godkjent av Forskningsrådet, og at vi nå kan starte dette viktige og langsiktige arbeidet. Innovasjon er en del av Schibsteds DNA, og vi ønsker å bidra med utvikling av teknologi og kunstig intelligens nasjonalt. Samtidig får vi spennende innsikt som kan brukes i vårt arbeid med å utvikle nye fremtidsrettede teknologier og tjenester, sier Thaulow.

SFI-sentrene Schibsted blir en del av er: 

  • NorwAI (Norwegian Center for Research-based Artificial Intelligence), som er et nytt forskningssenter på kunstig intelligens og stordata, organisert hos NTNU. Formålet med senteret er å utvikle banebrytende teorier, metoder og teknologier for effektiv og ansvarlig utnyttelse av data-drevet kunstig intelligens i innovative, industrielle løsninger. Bedriftene i konsortiet kommer fra bransjene medier, finans og Industri 2.0: Schibsted ASA (leder konsortiestyret), Telenor ASA, DNB ASA og Sparebank1 SMN, Norsk Rikskringkasting AS, Retriever Norge AS, DNV GL AS, Kongsberg Digital AS, Cognite AS, Trønderenergi AS og DigitalNorway. Senteret vil åpne for deltakelse fra andre bransjer etterhvert.
  • MediaFutures (Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation) organisert hos Universitetet i Bergen (UiB). Senteret kommer til å fokusere på norske nyhetsmedier og mediatech bransjen. Målet er å utvikle avansert ny medieteknologi for ansvarlig og effektiv mediebruker engasjement, innholdsproduksjon, innholdsinteraksjon og tilgjengelighet, samt forskning på nye metoder og beregninger for nøyaktig publikums forståelse. Fra mediebransjen finner vi også NRK, TV2 og Amedia for å nevne noen få. Bergens Tidende, også et Schibsted-selskap, deltar i tillegg som et uavhengig medlem i denne SFI. Laila Dahlen, Chief Product Officer i Schibsted News Media, blir med som representant i styret for MediaFutures.

Fremragende forskning som verktøy for å skape morgendagens teknologi

- Det er viktig å ha en leken tilnærming til teknologi, ikke minst for å fremme innovasjon. Våre team må hele tiden jobbe med den nyeste teknologien og være forberedt på det kundene og samfunnet har behov for, i morgen. Forskning er et av flere verktøy som vi kan bruke for å tilegne oss mer kunnskap samt fremme innovasjon, sier Ioana Hafsfrid, som leder Schibsteds maskinlæringsteam. Teamet består av syv talentfulle data scientists og ingeniører fra hele verden, hvorav tre er kvinner.

Schibsted sitt maskinlæringsteam fokuserer mye på innhold og hvordan man forbruker  dette, eksempelvis fra våre nyhetssider som VG og markedsplasser som FINN.no. Spesielt ser de på nordisk språk, som er mindre forsket på enn engelsk.

- Vi gleder oss veldig til å jobbe sammen med forskningssentrene. For Schibsted vil deltakelse i disse to forskningssentrene være nært knyttet til det vi faktisk jobber med i praksis. Vi tror vi i stor grad kommer til få god utnyttelse av innsikten og dataene som er samlet inn gjennom forskningen, samtidig som vi gjennom åpenhet om resultatene fra prosjektene vil dele informasjon som kommer samfunnet som helhet til gode, sier Hafsfrid.

Forskningssentrene er innledningsvis satt opp for fem år,  med mulighet for tre års forlengelse. Schibsted vil bidra med egne innovasjonsaktiviteter knyttet til forskningsområdene samt finansiering. Til gjengjeld får vi tilgang til forskere, forskningsresultater og et stort konsortium av fremtidsrettede industri- og forskningspartnere.

Kontakt:

Sven Størmer Thaulow, Chair of the Board at NorwAI and Chief Technology and Data Officer, Schibsted, sven.stormer.thaulow@schibsted.com/ +47 952 80 477 

Nathalie Kåvin, Head of External Communications & Brand, Schibsted, nathalie.kavin@schibsted.com/ +47 934 01 363

Jon Atle Gulla, Head of NorwAI and professor at NTNU,
jon.atle.gulla@ntnu.no/ +47 913 47 759

Arne Jørgen Berre, Innovation Head at NorwAI and Senior scientist Sintef, arne.j.berre@sintef.no/ +47 920 47 452

Nøkkelord

Bilder

Sven Størmer Thaulow, , Data- og teknologidirektør i Schibsted.
Sven Størmer Thaulow, , Data- og teknologidirektør i Schibsted.
Last ned bilde

Om Schibsted

Schibsted
Schibsted
Akersgata 55
0180 Oslo

https://schibsted.com/

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.

 

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye