Schibsted skal fortsette å satse på papirprodukter i nye lokaler i Vestby

Schibsted satser videre på papiravisen, og flytter sitt trykkeri fra Nydalen til en ny, toppmoderne terminal i Vestby.
FLYTTER: Slik vil den nye terminalen på over 30.000 kvadratmeter se ut. Foto: NREP Logistics.

- Papiravisen er fortsatt svært viktig for våre merkevarer, og det kommer den til å fortsette å være i mange år fremover, sier konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes.

Tror fortsatt på papir

Schibsted har ikke mistet troen på papirprodukter. Neste år flytter de derfor sin trykkerivirksomhet fra Nydalen til en ny og mer miljøvennlig terminal i Vestby. Terminalen på over 30.000 kvadratmeter skal etter planen være klar for oppstart i løpet av våren 2023, og skal deles med blant annet distributøren Helthjem.

Styreleder i Schibsted Trykk AS, Harald Jacobsen, forteller at etableringen av trykkeriet er et viktig ledd i Schibsteds videre satsing på papirprodukter.

- Schibsted Trykk har de siste årene vært gjennom omfattende restruktureringer, og har iverksatt kontinuerlige tiltak for å effektivisere driften. Dette har båret frukter, og bidratt til at vi har klart å opprettholde lønnsomheten i papirproduktene våre. Vi er nå i en posisjon hvor vi føler oss trygge på å investere i et nytt trykkeri, sier Jacobsen.

Skal gjenbruke utstyret

Jacobsen forteller at det nye trykkeriet blir riktig dimensjonert for fremtiden.

- Trykkeriet i Vestby blir langt mer kompakt enn det eksisterende anlegget i Nydalen. Vi har fokus på å installere et driftsoptimalt anlegg med effektiv bruk av utstyr og medarbeidere. Det nye anlegget vil i stor grad basere seg på gjenbruk, hvor vi tar med oss og modifiserer eksisterende utstyr fra Nydalen. Dette reduserer ikke bare investeringen, det gir også en stor miljømessig gevinst, sier han.

På samme måte som mange andre bransjer, opplever også Schibsteds trykkerivirksomhet store kostnadsøkninger som følge av pandemien og krigen i Ukraina. De økte prisene på papir og strøm er spesielt utfordrende. Jacobsen presiserer at dette trolig vil normalisere seg over tid.

- Det er mange som i flere år har spådd papiravisens død, men de har tatt feil.  Den fysiske avisen er fortsatt høyt verdsatt av mange lesere. Den er også en svært viktig markedsføringskanal for mange annonsekunder. Jeg er overbevist om at papirproduktene våre kommer til å fortsette å være en lønnsom inntektskilde i lang tid, sier Jacobsen.

Har tilpasset virksomheten for å lykkes

Bjarne Andersen er administrerende direktør i Schibsted Trykk AS. Han har sett på nært hold hvordan økte kostnader, omstillinger og pandemien har preget både driften og medarbeidere de siste årene. Likevel ser han optimistisk på fremtiden.

- Til tross for at bransjen vår har vært under press i flere år, har vi klart å tilpasse virksomheten for å sikre videre lønnsomhet. Våre medarbeidere har vist en unik vilje og evne til omstilling i vanskelige tider. De har vært fysisk på jobb gjennom hele pandemien. På grunn av deres innsats har vi klart å levere papiravisen og sikre inntekter gjennom koronaperioden. Det skal vi fortsette å gjøre i mange år fremover, sier Andersen.

Konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes.

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.