Scatec Solar bygger i Ukraina med GIEK-garantier

Ukraina satser på norsk solkraft for å redusere bruken av kull og kjernekraft. Den norske stat garanterer for 145 millioner kroner av finansieringen til et nytt solkraftverk på 54 MW sør for hovedstaden Kiev. Totalt har GIEK stilt en milliard kroner i garantier for en rekke solprosjekter i Ukraina i 2019.

Boguslav project site, Ukraina. Foto: Scatec Solar

På sikt vil Ukraina fase ut sine gamle atomkraftverk, enkelte like gamle som Tsjernobyl. Det norske solkraftutselskapet Scatec Solar bygger nå ny, ren energi i landet. Selskapet offentliggjorde i en børsmelding i dag at langsiktig lånefinansiering til anlegget i Boguslav er på plass. GIEK stiller 14,3 millioner Euro i lånegarantier til selskapet som skal bygge og eie solparken. Også den nederlandske utviklingsbanken FMO og europeiske Green for Growth Fund (GGF) bidrar til finansieringen.

- Ukraina jobber aktivt og målbevisst med sin Europa-tilpasning, blant annet for å komme nærmere EUs energistandarder. Da trengs flere, renere energikilder. Norske Scatec Solar har unik kompetanse på bygging og drift av solprosjekter, og har prosjekter i en rekke markeder i utlandet. Jeg gratulerer Ukraina og selskapet med denne milepælen. Relasjonene mellom Norge, Ukraina og Europa er blitt enda sterkere gjennom denne avtalen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

GIEK har garantert for Scatec Solars prosjekter i flere verdensdeler de siste årene, inkludert Sør-Afrika, Egypt, Brasil, Malaysia og Honduras. GIEK har bl.a. garantert for forskuddsbetalinger, for at anlegg blir fullført som avtalt, eller for langtidsfinansiering. Totalt har GIEK gitt garantier for nærmere en milliard kroner til Scatec Solars prosjekter i Ukraina hittil i år.

- Ukraina er et krevende marked. Derfor har GIEK tatt i bruk en egen ordning for prosjekter med høy utviklingseffekt. Vi strekker oss langt for å fremme norsk eksport og investeringer i utlandet. Ren energi er særlig høyt prioritert hos oss, sier administrerende direktør Wenche Nistad i GIEK.

Børsmelding sendt ut i dag.

Boguslav project site, Ukraina. Foto: Scatec Solar
Kamyanka solar powerplant, Ukraina. Foto: Scatec Solar
Kamyanka solar powerplant, Ukraina. Foto: Scatec Solar
Rengy solar powerplant, Ukraina. Foto: Scatec Solar