Scatec Solar bygger i Sør-Afrika med nye GIEK-garantier

Sør-Afrika har i årevis forberedt overgangen fra kullkraft til fornybar energi. Nå får norske Scatec Solar drahjelp av GIEKs statlige garantiordning til å bygge tre solkraftverk i landet. C02-kuttene vil tilsvare 10% av årlige utslipp fra norsk veitrafikk.
Dreunberg solar power plant, South Africa. Foto: Scatec Solar

Scatec Solar har blitt en norsk stolthet i et raskt voksende internasjonalt fornybarmarked. Med garanti fra GIEK på til sammen 450 millioner kroner kan Scatec Solar gjennomføre en betydelig kontrakt om å bygge solkraftverk med kapasitet på 1000 GWh i Sør-Afrika. GIEK gir garantiene i Sør-Afrika-prosjektet i samarbeid med Nordea og et internasjonalt banksyndikat.

– GIEK har sammen med vår hovedbankforbindelse, Nordea, vært en svært sentral partner for Scatec Solar i utviklingen av vår virksomhet globalt over mange år. GIEK har vært med oss inn i nye prosjekter og også økt finansieringsrammene for porteføljen vår over tid. Det langsiktige partnerskapet med GIEK og garantiordningene som de bidrar med, både styrker vår konkurransekraft og har vært viktig for at vi har lykkes i utlandet, sier Raymond Carlsen, konsernsjef i Scatec Solar.

– Bidrar til grønne arbeidsplasser
– Jeg gratulerer Scatec Solar med en viktig kontrakt. Det er ekstra hyggelig at dette skjer innen fornybar energi, som er en prioritert sektor for regjeringen. Prosjektet kan bidra til flere grønne arbeidsplasser. Regjeringen arbeider for å sikre konkurransedyktige rammebetingelser. Gjennom GIEK bidrar vi til konkurransedyktige betingelser for eksportbedrifter og banker, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

GIEK har også utstedt bondgarantier for andre solkraftverk som Scatec Solar nå bygger i Brasil, Egypt og Malaysia. Scatec Solar har også tidligere levert tre solkraftverk i Sør-Afrika og er deleier i disse.

Sparer 10% av årlige veiutslipp
– I tillegg til eksporten har prosjektet store lokale og globale ringvirkninger. 1000 GWh i ny kapasitet er sårt tiltrengt i Sør-Afrika som i dag er avhengig av kullkraft. Samtidig blir CO2-kuttene like store som 10% av årlige utslipp fra all veitrafikk i Norge, påpeker Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK.

– Vi i Nordea er glade for å delta i Scatec Solars nye prosjekt i Sør-Afrika. Scatec Solar er et spennende globalt selskap innenfor fornybar energi som vi har hatt gleden av å jobbe sammen med i over 10 år. Et tett samarbeid med selskapet og GIEK har ført til at vi har funnet løsninger som har bidratt til selskapets globale vekst, sier Mona Tørudstad, Head of Renewable Energy i Nordea.

Dreunberg solar power plant, South Africa. Foto: Scatec Solar
Kalkbult solar power plant, South Africa. Foto: Scatec Solar

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet. Eksfin fremmer norsk eksport gjennom å bistå norske bedrifter, utenlandske kjøpere og deres banker med et bredt utvalg av statlige lån, garantier og kompetent rådgivning. Eksfins finansieringsløsninger er et statlig supplement til det private bank- og finansmarkedet. Eksfin forvalter også andre finansieringsordninger for norsk næringsliv uten eksportformål.

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) ble opprettet 1. juli 2021 gjennom sammenslåing av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge AS.