Norsk Pantelotteri

Satset pant for et halvt år – vant én million kroner

En 22-åring fra Tønsberg fikk livet forandret på fredag ettermiddag. Da dro han til sin lokale Spar-butikk for å pante, for første gang på et halvt år. Valget han tok gjorde ham til millionær.
Vinneren i Tønsberg ble pantemillionær nummer 100, siden lotteriet startet i 2008. Illustrasjonsbilde: Katrine Lunke

– Jeg panter ikke så ofte, så det hadde tårnet seg litt opp med tomflasker hjemme i leiligheten. Siden november hadde jeg pant for hele 420 kroner. Så da jeg sto foran panteautomaten tenkte jeg at jeg kunne prøve meg i pantelotteriet. Hvis jeg ikke vinner, så går det jo til en god sak, sier 22-åringen.

Plutselig kom en fanfare fra maskinen, og det sto at han hadde vunnet. Men displayet viste ikke hvor mye. Ut av maskinen kom det så en ekstra lang pantelapp.

Fikk sjokk
– Jeg trodde jeg hadde vunnet et mindre beløp, men så var det veldig mange nuller på lappen. Jeg gikk ut og satte meg i bilen og leste beløpet gang på gang. Jeg fikk helt sjokk da jeg skjønte hva som sto der, forteller han.

For pantelappen viste at han hadde vunnet én million kroner.

– Det var helt utrolig. Du tror jo ikke sånt kan hende med deg, men det gjorde det altså. Jeg har fortalt det til familien og noen venner, og alle synes det er veldig moro at jeg vant, sier den fornøyde vinneren, som ønsker å være anonym.

Premien ble feiret med øl og pizza. Han har allerede tenkt på hva pengene kan brukes til.

– Nå skal jeg unne meg en litt finere bil og betale ned litt gjeld på leiligheten, sier han.

Pantemillionær nummer 100
Hos Spar Kaldnes Brygge i Tønsberg ble det god stemning da de skjønte at en av kundene deres hadde vunnet en toppgevinst i Pantelotteriet.
– Det er utrolig moro å få en vinner her i butikken, og se at det faktisk går an å vinne en million. Det er mange av våre kunder som spiller på Pantelotteriet, og det virker som de synes det er en enkel og spennende måte å støtte Røde Kors på, sier butikkansatt Nina Lilleby, som var til stede i butikken da milliongevinsten kom.

– Jeg må virkelig få gratulere vinneren. Han er faktisk pantemillionær nummer 100 siden lotteriet startet i 2008, sier Gaute Langdal, daglig leder i Pantelotteriet.

Det siste året har det vært en kraftig økning i inntektene Røde Kors har fått fra Pantelotteriet. I 2019 fikk de 62 millioner. I 2020 økte beløpet med hele 40 prosent, og endte på 90 millioner. I år har økningen fortsatt på samme høye nivå.

– Med stengte grenser og lite handel av utenlandske drikkevarer ser vi at det pantes mer tomgods med norsk pantemerke. Kombinert med en økt interesse for å støtte Røde Kors sitt viktige arbeid, har dette ført til en betydelig økning. Det betyr mer humanitært arbeid og bedre beredskap, sier Langdal i Pantelotteriet.

Bilder

Last ned bilde
Amanda Haakonsen (tv.) og Nina Lilleby var på jobb da milliongevinsten gikk på Spar Kaldnes Brygge i Tønsberg på fredag. Foto: Spar
Last ned bilde
Pantelotteriet er en viktig inntekt for Røde Kors, og bidrar til humanitært arbeid både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Illustrasjonsbilde: Katrine Lunke

Om Norsk Pantelotteri

Norsk Pantelotteri

230 80 000https://pantelotteriet.no/

Følg pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Pantelotteri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri