Satser tungt på fornøyde boligkjøpere - henter 10 millioner i frisk kapital

Oppstartsselskapet Bygr får flere tungvektere med på laget i videreutviklingen av selskapet. AF Eiendom, Construct Venture, Grand Invest og Innovasjon Norge bidrar med frisk kapital.
Daglig leder og gründer av Bygr, Guy Montuelle.

Bygr har hentet inn 10 millioner kroner i frisk kapital for videre vekst og utvikling av sin teknologi. Det bergensbaserte oppstartsselskapet tilbyr en unik plattform for bedre dialog mellom alle parter i boligprosjekter - eiendomsutvikler, total- og underentreprenører, arkitekter, leverandører og ikke minst boligkjøper.
– Selskapet har hatt en svært positiv utvikling det siste året, og vi har vokst kraftig både når det gjelder nye kunder og ansatte. At tunge aktører nå kommer inn med frisk kapital gjør det mulig for oss å fortsette den positive utviklingen av selskapet, sier daglig leder og gründer av Bygr, Guy Montuelle.

Bransjekjemper på laget

Gjennom den digitale plattformen kan kjøperne av boligene gjøre alle tilvalg, som for eksempel elektriske punkter, parkett, fliser på badet og til og med flytting av vegger. Alle valg blir dokumentert, samtidig som både kjøper og selger enkelt og effektivt kan følge prosessen fra signering av kjøpskontrakt til ferdig bolig.

Blant dem som ser potensialet i teknologien er AF Eiendom, AF- og OBOS-eide Construct Venture, Grand Invest og Innovasjon Norge.

– Ambisjonen vår er at vi skal ha svært fornøyde kunder, og da må vi også satse på verktøy som legger til rette for det, sier Ole Blaauw Johansen, Porteføljedirektør i AF Eiendom.
Eiendomsselskapet var tidlig på banen som investorer, og har hatt et tett samarbeid gjennom utvikling av løsningen.

– Derfor er det også naturlig for oss å satse videre på Bygr. Vi mener dette kan bidra å gjøre kjøpsopplevelsen langt bedre for våre kunder, og komme hele bransjen til gode, sier Johansen.

God mottagelse i markedet

Teknologien har blitt tatt veldig godt imot i markedet, og Bygr har de siste seks månedene signert avtaler med flere store boligutviklere og entreprenører. Selskapet har nå en portefølje på over 1000 boliger, og AF Gruppen gjennom selskapene AF Eiendom og LAB Entreprenør, Peab, Kruse Smith og Consto er noen av de som bruker plattformen.
– De mange kundekontraktene og den tette relasjonen til solide eiendomsaktører selskapet har etablert på kort tid beviser interessen for teknologien til selskapet, sier Jan Fossgård, leder for Construct Venture.

­– Teknologien bidrar til å effektivisere og forbedre kundereisen, samtidig som den gir både selger og kjøper bedre kontroll. Målet er at alle parter skal sitte igjen med en bedre opplevelse av kjøpsprosessen, sier Montuelle, som legger til at en ettermarkedsmodul er under utvikling og at denne skal lanseres om ikke lenge.
– Da vil plattformen ta hånd om en større del av kjøpsprosessen og også håndtere alt av FDV-dokumentasjon (forvaltning, drift og vedlikehold) og reklamasjoner, sier han.

Jan FossgårdDirektør Construct Venture

Tel:950 79 650

Daglig leder og gründer av Bygr, Guy Montuelle.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 22,6 mrd kroner i 2019 og har i dag ca 5700 medarbeidere.

AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG). Vår virksomhet er inndelt i følgende områder: Anlegg, Bygg, Betonmast, Eiendom, Energi og Miljø, Sverige og Offshore.