Avinor

Satser stort på autonome brøytebiler – inngår kontrakt verdt opptil 400 MNOK

Del

Avinor tar nå steget inn i fremtidens vinterdrift og satser for fullt på autonome brøytebiler. Etter en grundig anskaffelsesprosess er en rammekontrakt med en varighet på åtte år inngått med det norske selskapet Øveraasen AS. Teknologibedriften Yeti Move AS, som har base i Kongsberg, er underleverandør av de autonome løsningene.

Kontrakten omfatter innkjøp av brøytebiler til Avinors lufthavner med autonome løsninger. Estimert kontraktsverdi gjennom hele avtalens løpetid er satt til opptil 400 MNOK. Dette inkluderer forventet uttak av de ulike opsjonene og kontinuerlig vedlikehold.

Etter planen skal flere autonome kjøretøy settes i drift på Oslo lufthavn vinteren 2021/2022.

- Vi ønsker å være i førersetet når det gjelder nytenkning og innovasjon, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss. Ved å gjennomføre denne anskaffelsen tar Avinor steget inn i fremtidens vinterdrift, der autonome brøytebiler er en del av løsningen. Vi er blant de første i verden til å sette i drift et slikt konsept og vil med det kunne opprettholde målet om å være ledende på vinterdrift også i årene som kommer, sier han.



Fokus på effektivitet og miljøvennlige løsninger
Avinor jobber kontinuerlig for å effektivisere lufthavndriften gjennom utnyttelse av ny teknologi og med det imøtekomme flyselskapenes forventning til effektivisering og automatisering. God punktlighet og stabil drift, også i vintersesongen, er essensielt for en god passasjeropplevelse og svært viktig for at selskapene som opererer på lufthavnen skal kunne drive mest mulig kostnadseffektivt.

- Gjennom et automatisert vinterdriftkonsept vil vi løse våre oppgaver med mindre ressurser. Effektivisering og automatisering står høyt på agendaen, forklarer Foss. For 10 år siden var ideen om førerløse brøytebiler en skisse på et papir, det er derfor svært gledelig å se at teknologien nå er så moden at den kan settes ut i vanlig drift.

I tillegg til fordelene med kostnadseffektivisering vil anskaffelse av maskiner med høyere kapasitet og større ryddebredde gjøre at man kan redusere antallet brøytebiler og dermed oppnå miljøgevinster. Høyere presisjon i brøyteoperasjonene og mindre slitasje på utstyr bidrar også til dette.

Utover leveransen av autonome kjøretøy omfatter kontrakten leveranser av maskiner til alle Avinors lufthavner. Avinor disponerer totalt ca. 150 brøytekjøretøy av typen sope-blåsemaskiner. På sikt er intensjonen at plattformen for autonome operasjoner kan muliggjøre automatisering av andre oppgaver og tjenester på lufthavnens områder. Som for eksempel gressklipping, merkemaling og feiing.

Norske leverandører i førersetet
Rammeavtalen som nå er undertegnet omfatter i første omgang leveranse av 12 maskiner / utstyr fra det norske selskapet Øveraasen AS. De har med seg underleverandøren Yeti Move som leverer den autonome teknologien og IT-systemene som brukes i maskinene.

- Å inngå en slik avtale med Avinor er av stor betydning for bedriften vår, sier administrerende direktør i Øveraasen AS, Thor Arve Øveraasen. Avtalen bekrefter vår ledende posisjon som produsent av avansert brøyteutstyr til flyplasser over hele verden, og vil i stor grad bidra til at sysselsettingen kan opprettholdes i årene fremover, fortsetter han.

Øveraasen ble i sin tid etablert i 1908 og er dermed en norsk virksomhet med lange tradisjoner.

- Den teknologiske utviklingen går stadig videre og det blir fantastisk morsomt å kunne levere autonome maskiner til Oslo lufthavn. Mange flyplasser i verden følger nøye med på hva som skjer hos Avinor, og vi vil gjerne ta del i denne spennende utviklingen fremover, avslutter Øveraasen.

Også Peter Due, CEO i Yeti Move AS, er fornøyd med kontraktsinngåelsen.

- Avtalen med Avinor bekrefter Yeti Move sin posisjon innen autonome løsninger for flyplassdrift. Dette er en anerkjennelse av den jobben som er gjort sammen med Øveraasen, og bidrar til å posisjonere Yeti Move som en globalt ledende aktør innen industriell autonomi, sier Peter Due. Det er ekstra moro at Yeti i sin tid ble stiftet som et resultat av Avinors visjon om autonome løsninger for snøbrøyting.

Testkjøring på Oslo lufthavn i 2019
Videokanal

Nøkkelord

Kontakter

PressetelefonKun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Administrerende direktør i Øveraasen AS, Thor Arve Øveraasen.
Administrerende direktør i Øveraasen AS, Thor Arve Øveraasen.
Last ned bilde
Peter Due, CEO i Yeti Move AS
Peter Due, CEO i Yeti Move AS
Last ned bilde
konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor
Avinor
Dronning Eufemias gate 6
0191 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Ny rapport: Norge kan ta ledende rolle i videre utvikling av bærekraftig flydrivstoff17.8.2021 09:30:00 CEST | Pressemelding

Økt produksjon og innfasing av bærekraftig flydrivstoff vil være avgjørende for å nå målet om at norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Tirsdag morgen fikk samferdselsminister Knut Arild Hareide overrakt en ny rapport fra bransjen, som viser at Norge kan ta en ledende rolle i innfasingen av bærekraftig flydrivstoff også framover, men at det er behov for tett samarbeid mellom myndighetene og bransjen for å få det til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom