SAS-streiken: Musikere kjører bobil fra Sarpsborg til Hellas for å rekke jazzfestival

Knut Hem er en av årets artister som skal pryde scenen på Kardamili Jazzfestival i Peloponnes fra 4.-11. mai. I frykt for at helgens planlagte flyvning skal bli berørt av streiken har han tatt med seg kona på roadtrip – fra Sarpsborg til Hellas!

På fredag starter Kardamili International Jazz Festival i Hellas. På programmet står kjente musikere hele verden, deriblant nordmannen Knut Hem, som har flere spilleoppdrag gjennom uken.

Apollo er festivalens offisielle reisearrangør og skal etter planen fly 20 musikere og 150 musikkglade gjester med et chartret SAS-fly førstkommende lørdag. Da streiken derimot fortsatt var et faktum tirsdag morgen, turte ikke Hem å vente lenger – og ga seg ut på en uforglemmelig kjøretur med kona Hege.

- Kardamili er vår favorittplass i verden og jazzfestivalen årets desiderte høydepunkt, så selv om vi vet at både Apollo og SAS jobber iherdig med å få gjennomført flyvningen turte vi ikke å ta risken med å vente. I tillegg hadde vi jo et alternativ i bobilen, så vi kastet oss rundt og vips ble det roadtrip fra Sarpsborg til Hellas, forteller den engasjerte musikeren.

Er kommet halvveis

Ekteparet har vært på veien i snart 3 dager, og er kommet halvveis i det store eventyret. I går passerte de både Tyskland, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn – og i dag står Serbia for tur. Underveis holder de kontakten med Apollo i form av livlige oppdateringer.

- Det er helt utrolig hva de gjør, snakk om engasjement! Vi mottar daglige oppdateringer om både været, oppdagelser og opplevelser. Blant annet kan de meddele at Ungarn har den dyreste veiavgiften, men at det er strålende sol, sier Beatriz Rivera, Informasjonsansvarlig i Apollo.

Håper på en løsning

Rivera beskriver ekteparets daglige oppdateringer som positive tilskudd i en nå ekstra hektisk hverdag. Totalt har nemlig Apollo 12 planlagte flyvninger med SAS i helgen – som de nå jobber alt de kan med for å få gjennomført.

- Vi har mange gjester som skal ut å fly i helgen, i tillegg til gjester som skal hjem fra ferie. Vårt hovedfokus nå er selvfølgelig at alle disse flyvningene gjennomføres som planlagt, og vi er i tett dialog med SAS. Samtidig gjør vi også det vi kan for å forsøke å kartlegge mulige alternativer, i tilfelle streiken skulle vedvare, forteller hun.

Dette er Kardamili Jazzfestival

For 6. år på rad arrangerer Sarpsborg Jazzklubb, New Orleans Workshop og Asker Jazzklubb Kardamili International Jazz Festival i Peloponnes i Hellas. Apollo har vært festivalens offisielle reisearrangør siden 2016, og setter hvert år opp et eget festivalfly fra Norge til Kalamata, hvor hele 65 arrangementer på 33 forskjellige spillesteder står på programmet.

Festivalen har over 10.000 årlige besøkende, og grunnet den enorme interessen fra norske jazzentusiaster har man de siste årene valgt å utvide produktet med ytterlige to festivaler og reiser: En i Makarskas Riviera i Kroatia i høst, og en på Gran Canaria i vinter. Alle konsertene er gratis for de som reiser med Apollo.