SAS og Apollo forlenger samarbeidet i rekordstor avtale

SAS og Apollo utvider samarbeidet om charterfly i en avtale som dekker tre sommer-, og vintersesonger frem til 2024, med mulighet for ytterligere to års forlengelse. Samarbeidet med Apollo er SAS største avtale med en charteroperatør og har en verdi på ca. 3,4 milliarder SEK for de tre første årene.
Markus EK og Leif Vase Larsen

Avtalen innebærer at SAS vil forbli hovedpartneren for Apollos charterreiser fra Skandinavia under avtaleperioden, og vil fly Apollos kunder til og fra 24 steder i Sverige, Danmark og Norge til hele 51 destinasjoner rundt om i Europa. Apollo fortsetter også å være SAS største partner på chartersiden.

- Vi er utrolig stolte over vårt lange samarbeid og glade for den nye avtalen med Apollo. Chartersamarbeid er en viktig del av vår strategi for sesongjustering av kapasitet, og den nye avtalen med Apollo er et bevis på at SAS er en anerkjent partner. Etter hvert som vaksinasjonene nå skrider frem, ser vi frem til at vi igjen får muligheten til å reise mer fritt, sier Markus EK, global salgssjef i SAS.

Store deler av charterproduksjonen vil bli fløyet med helt nye Airbus A320-fly, med SAS nye design både innvendig og utvendig. De siste årene har SAS fornyet flåten og erstattet eldre fly med nyere, mer drivstoffeffektive motorer, og dermed redusert karbondioksidutslipp.

- På Apollo ser vi en lys fremtid, og vi er overbevist om at reisen snart vil starte igjen. Derfor føles det veldig positivt at vi nå har inngått en avtale med SAS som sikrer samarbeidet i flere år fremover. SAS fokus på bærekraftig reise, leveringssikkerhet og mange helgeavganger betyr at vi i Apollo trygt kan fokusere på det vi gjør best; å skape virkelig gode ferieopplevelser for våre kunder, sier Leif Vase Larsen, nordisk administrerende direktør i DER Touristik Nordic AB.

SAS bærekraftsarbeid

SAS jobber hardt for å gå over til mer bærekraftige reiser. I tillegg til å modernisere flåten, prøver SAS å erstatte tradisjonelle flydrivstoff med mer bærekraftige alternativer for å redusere karbondioksidutslipp ytterligere. SAS har som mål å redusere utslippene med 25 prosent innen 2025, sammenliknet med 2005-nivået.

Trygge reiser

Flyreiser er en trygg måte å reise på, og i løpet av det siste året har både SAS og Apollo innført et stort antall tiltak og rutiner for å sikre trygg reise på forskjellige måter under den pågående pandemien.

Les mer om SAS Safe Travels og Apollos Trygghetspakke her.

Markus EK og Leif Vase Larsen