Sårt kjærlighetsbrudd fra Nils Bech og Kristian Kristensen

Nils Bech og Kristian Kristensen.

På tross av at det er gått 50 år siden homofili var kriminelt her til lands er det likefullt fortsatt en sjeldenhet å høre en kjærlighetssang skrevet av en mann til en annen mann, og i den norske sangboka finnes det et stort hull, hvor kjærligheten mellom to av samme kjønn er ikke-eksisterende. Dette tomrommet ønsker Nils Bech å fylle. I mange tiår har mannlige homofile artister utført duetter med kvinner og gestaltet en rolle for å tilpasse seg kommersielle og sosiale krav. Dette er normer og idealer Nils Bech aktivt bryter ned med sitt nye albumprosjekt.

“Ny fyr” er første duett ut fra albumprosjektet til Nils hvor han har fått med seg den talentfulle artisten og låtskriveren Kristian Kristensen. Låten er listet på NRK P3.

Kristensen, kjent for utgivelser som “Kan du lære mæ” og “Du ga mæ viljestyrke”, har med den store stemmen og det varme hjertet, kapret en plass hos mange her til lands. Han er for tiden aktuell med sitt andre album 2003 som ble sluppet 14. januar.

Om "Ny fyr” forteller Nils:

Nå er det en ny fyr i din seng, tenker du litt på meg likevel?

Mange har kjent på smerten og usikkerheten som oppstår når eksen kan ha gått videre.

I sånne stunder finner mange trøst i en annen partner, musikken.

Sangen som er der med deg gjennom natta. Sangen som formidler akkurat det du føler, enten det er glede eller sorg.

Musikk er identitet. Men i den norske sangboka er det en identitet som mangler, som jeg har savnet; kjærligheten mellom to menn.

Nå er vi i gang med å fylle dette hullet.

Jeg er så glad og takknemlig for at den første duett-partneren min er Kristian Kristensen, en av de vakreste stemmene jeg vet om.

Kristian parerer:

Æ digge Nils Bech sin greie, og kor ekspressiv og unik han e i det han gjør. Derfor va det veldi gøy da han tok kontakt me mæ for å gjøre en collab. Og æ e veldig enig me han: Verden treng flere gutteduetter.

Frem mot høstens albumslipp kommer Nils til å servere oss flere låter med nye, flotte og talentfulle samarbeidspartnere.

Søndag 6. februar inntar også Nils hovedsalen i Den Norske Opera og Ballett for å spille en storslått konsert, en konsert som kommer til å bestå av både tidligere utgitt musikk, samt flere smakebiter fra det kommende albumet. Konserten spilles for et fullsatt Operaen og Nils entrer scenen kl. 19:00. Hans forrige opptreden i Operaen høstet lovord og fikk blant annet terningkast 5 fra Aftenposten med påstanden "slikt trenger vi mer av i norsk pop”.

Mer om Nils Bech:

Som både artist og scenekunstner finner vi Nils Bech i krysningsfeltet mellom musikk og performance-kunst. Bech har tidligere opptrådt med performance-konserter på den internasjonale samtidskunstscenen, samt musikkfestivaler som Øyafestivalen og Roskilde. Bech hadde sitt største gjennombrudd med “O Helga Natt” som var med i NRKs suksess-serie SKAM. Tolkningen av “O Holy Night” streamet over 1 million på under 24 timer på Spotify og plasserte ham på så vel globale charts som NRK.

Nils Bech og Kristian Kristensen.
"Ny Fyr" artwork

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Subwoolfer, Sabrina Carpenter, Tina og Bettina, Lauv og Ólafur Arnalds!1.7.2022 10:36:22 CEST | Pressemelding

Subwoolfer fyller det utenomjordiske fruktfatet sitt med fersken! Tina og Bettina gir bort musikk-inntektene for bekjemping av formueskatt på Oslo vest Smash Mouth, det ikoniske bandet bak monsterhitene "All Star" og "I’m A Believer" er nå tilbake med sin første utgivelse på fire år. "4th Of July" er en hyllest til bandets favoritthelligdag, nemlig USAs uavhengighetsdag. Med seg på låten har Smash Mouth med seg bandets nyeste medlem og vokalist, Zach Goode. Den anerkjente pianisten Ólafur Arnalds annonserer sitt neste album, some kind of peace – piano reworks med utgivelsen av "Woven Song – piano reworks" med polske Hania Rani. Albumet slippes 28. oktober, og er en omarbeidet versjon av hans 2020 utgivelse, hvor han har invitert musikere fra verden rundt til å skape nytolkninger av hans tidligere verk. Filmmusikken til Minions: The Rise Of Gru, er ute i dag. Albumet er produsert og satt sammen av 2022 Grammy Producer of the Year Jack Antonoff. Minions: The Rise Of Gru inneholder en bla

Subwoolfer fyller det utenomjordiske fruktfatet sitt med fersken!1.7.2022 10:27:10 CEST | Pressemelding

Fredag 1. juli slipper Subwoolfer sin nye låt Melocoton (The Donka Donk Song). Det har vært et hektisk år for bandet med Eurovision, og etter imponerende 20 millioner streams på Give That Wolf A Banana, er etterspørselen på ny musikk skyhøy blant fansen. Hør låten HER. “Etter at Give That Wolf A Banana viste seg å være utrolig viktig for menneskene på jorden og reddet flere liv, er det nå tid for å slippe vår neste singel. Det er på tide å rette blikket mot en mindre kjent frukt, nemlig Melocoton, bedre kjent som fersken. Selv om den ikke vil redde bestemoren din på samme måte som en banan ville ha gjort, er det et viktig steg I Subwoolfers utforskning og forståelse av planeten dere mennesker kaller jorden”, sier Subwoolfer selv om låten. Låten ble selvfølgelig spilt inn på den mørke siden av månen, i Subwoolfers romstudio i et stille hjørne kalt krater Manchester. Melocoton (The Donka Donk Song) følger også med en musikkvideo, som har premiere kl 13:00 i dag. Se den HER. Subwoolfer er