Sann idrettsglede da idrettspresidenten møtte statsråd Abid Raja i dag.

Kultur- og likestillingsminister, Abid Raja og idrettspresident, Berit Kjøll møttes for første gang i dag på statsrådens kontor i Kulturdepartementet. - Dette var et godt og positivt møte. Jeg opplever at vi har likelydende perspektiver og ambisjoner for den norske idrettsbevebevegelsen, sier idrettspresident Berit Kjøll.
1. visepresident Vibecke Sørensen, idrettspresident Berit Kjøll, kulturminister Abid Q. Raja og generalsekretær Karen Kvalevåg. Foto: Geir Owe Fredheim

I møtet fikk kulturministeren en presentasjon av idrettspresidenten på NIFs pågående arbeid og idrettens strategiske satsingsområder. Kjøll viste til positive tall fra siste nøkkeltallsrapport hvor norsk idrett nå har flere medlemmer enn noensinne. Spesielt gledelig er det at økningen i antall medlemmer kommer i departementets prioriterte målgrupper, barn og ungdom og spesielt blant jenter. Kjøll viste også til en positiv utvikling på kjønnsbalanse i styrer. Samtidig påpekte Kjøll på aktuelle utfordringer knyttet til økonomiske barrierer for deltakelse i idretten.

Kulturminister Abid Q. Raja sier det var positivt å få en full orientering om hvordan Idrettsforbundet jobber og han var ikke minst imponert over alle frivillige som får hjulene til å gå rundt i Idretts-Norge.
- Men først og fremst har også idretten noen utfordringer som vi skal jobbe sammen med å løse. Jeg forventer at Norges idrettsforbund også i fortsettelsen skal være pådriver for likestilling. Vi må også senke terskelen for at barn med funksjonsnedsettelser har lik adgang til idretten som andre, økonomi som barriere må løses, og jeg håper ikke minst på at vi kan jobbe sammen for å løfte idrettsdeltakelsen for jenter med minoritetsbakgrunn, sa Raja under pressetreffet.

- Du er en idrettsengasjert idrettsminister?
- Idretten har i hvert fall fått en idrettsminister som er glad i idrett, som aktivt deltar i idrett, og som har barn som er en del av barne- og ungdomsidretten.

Imponerte Kjøll
Idrettspresident Berit Kjøll sa etter møtet at kulturminister Raja har et oppriktig og brennende engasjement for frivilligheten, og kampen mot utenforskap.
- Vi må leve opp til vår visjon, idrettsglede for alle, ikke idrettsglede for noen av oss. Her opplever jeg at statsråd Raja deler mine ambisjoner på vegne av hele den norske idrettsbevegelsen, sier Kjøll og legger til;

- Det gjøres allerede mye godt arbeid i vår organisasjonen på dette området, men vi må gjøre mer. Nå ser vi frem til fremleggelse av rapporten fra Oslo Economics som gir oss mer kunnskap om det reelle kostnadsnivået i norsk idrett. Denne innsikten vil gjøre oss bedre i stand til å målrette tiltak som ytterligere bidrar til å redusere barrierer for deltakelse i idretten. Vi må se oss selv i speilet og finne ut hva vi selv kan gjøre selv, men samtidig trenger vi også myndighetenes støtte for å løse strukturelle samfunnsutfordringer, sier Kjøll.

Kjøll orienterte videre om de viktigste sakene som NIF har spilt inn til den nye idrettsmeldingen som Stortinget skal behandle i 2021. De seks sakene er nytt toppidrettssenter, bedre ordninger for utøverfinansiering, anleggspolitisk program, økonomi som barriere, rettighetsfestet momskompensasjon og samarbeid for å styrke idrettens samfunnsrolle. Departementet fikk ros for å ha satt i gang dette viktige arbeidet.

Sist, men ikke minst, lovet kulturministeren å sette seg godt inn i den norske spillmodellen og forslaget til reklameformidlingsforbud mot pengespill.

Kulturministeren og idrettspresidenten var enige om at det hadde vært et godt første møte, og en fin start på et fruktbart samarbeid. Kulturministeren ble også invitert ut i idrettsorganisasjonen og til et fremtidig møte på Olympiatoppen.