Saniona publicerar sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2021

18 november18, 2021

Jul - sep 2021 (jul - sep 2020)

Intäkter uppgick till 2,3 MSEK (2,2)
Rörelseresultat uppgick till -88,2 MSEK (-37,3)
Periodens resultat uppgick till -93,7 MSEK (-48,3)
Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,50 SEK (-1,14)
Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -1,50 SEK (-1,14)

Jan – sep 2021 (jan – sep 2020)
Intäkter uppgick till 7,6 MSEK (6,6)
Rörelseresultat uppgick till -286,7 MSEK (-90,8)
Periodens resultat uppgick till -281,8 MSEK (-29,0)
Resultat per aktie före utspädning uppgick till -4,52 SEK (0,86)
Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -4,52 SEK (0,86)

Väsentligahändelser under Q3 2021

• Saniona erhöll särläkemedelsklassning (Orphan Drug Designation, ODD) från FDA för Tesomet som behandling av hypotalamisk fetma (HO). Tesomet är det första och enda prövningsläkemedlet för HO som erhållit särläkemedelsklassning. Saniona har tidigare erhållit ODD för Tesomet som behandling av Prader-Willis syndrom (PWS). ODD innebär att Saniona får rätt till vissa förmåner, bland annat skattelättnader, slopade ansökningsavgifter till FDA för vissa licenser och sju års ensamrätt på marknaden i USA efter godkännande.
  • Saniona tecknade ett icke-utspädande tidsbestämt lån om 87 MSEK (10 miljoner USD) med Formue Nord Fokus A/S för att finansiera nya aktiviteter som ska påskynda genomförandet av de kliniska utvecklingsprogrammen.
  • Saniona utsåg Wendy Dwyer till Chief Business Officer, en roll där hon kommer att fokusera på utlicensieringen av tillgångar som faller utanför de centrala marknaderna och behandlingsområdena. Syftet är att generera icke-utspädande kapital och samtidigt utöka den möjliga räckvidden för Sanionas läkemedel globalt.
  • Finansveteranen Robert E. Hoffman utsågs vid en extra bolagsstämma till ny styrelseledamot och ordförande för revisionsutskottet.

Händelserefterrapportperiodensutgång

• Saniona slutförde inlämningen av alla uppgifter som det amerikanska läkemedelsverket FDA tidigare begärt in om bolagets program för kemi, tillverkning och kontroll (CMC) avseende Tesometkapslar.
  • Saniona inledde en klinisk studie i Fas 2b med Tesomet på patienter med HO. Bolaget vidare bekräftade, och fortsätter bekräfta, att förberedelserna för att inleda en Fas 2b-studie med Tesomet inom PWS innan utgången av 2021 fortsätter helt enligt plan.

Kommentar från VD
”Med två kliniska prövningar påbörjade och en tredje på väg att starta innan årets slut, har Saniona gjort betydande framsteg i sitt uppdrag att upptäcka, utveckla och till sist kommersialisera läkemedel för behandling av sällsynta sjukdomar”, säger Rami Levin, Sanionas VD och koncernchef. ”Framstegen är ett direkt resultat av det hårda arbete som har utförts av det kunniga och erfarna team vi har rekryterat. Det för oss till ett utmärkt utgångsläge för att fortsätta uppnå viktiga milstolpar under det fjärde kvartalet 2021 och fortsätta göra så under 2022 och 2023.”

Läs rapporten i sin helhet genom att klicka på bifogad pdf nedan.

För mer information, vänligen kontakta
Trista Morrison, Chief Communications Officer, Saniona. Kontor: + 1 (781) 810-9227. E-post: trista.morrison@saniona.com

Informationen är sådan som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU:s förordning om marknadsmissbruk och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2021 kl. 08.00 CET.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag i klinisk fas som fokuserar på att upptäcka, utveckla och kommersialisera innovativa behandlingar för patienter med sällsynta sjukdomar där tillgängliga behandlingsalternativ saknas. Bolagets huvudkandidat, Tesomet, undergår just nu kliniska studier i mellanfas på hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom – allvarliga, sällsynta sjukdomar som kännetecknas av kraftig viktuppgång, störd ämnesomsättning och okontrollerbar hunger. Saniona har utvecklat en proprietär plattform för läkemedelsupptäckt som är förankrad i IONBASE™, en databas som omfattar över 130 000 föreningar varav över 20 000 är Sanionas proprietära jonkanalsmodulatorer. Med sin expertis inom jonkanaler avancerar Saniona två helägda jonkanalsmodulatorer, SAN711 och SAN903. SAN711 med möjliga tillämpningar inom behandlingen av sällsynta neuropatiska sjukdomar genomgår klinisk prövning i Fas 1, och SAN 903 avanceras i preklinisk utveckling för sällsynta inflammatoriska, fibrotiska och hematologiska sjukdomar. Under ledning av ett erfaret vetenskapligt och operativt team har Saniona en etablerad forskningsorganisation i Köpenhamnsområdet i Danmark och huvudkontor nära Boston, Massachusetts, USA. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider29.11.2021 20:15:15 CET | Press release

Oslo, 29 November 2021, Carlos de Sousa, Chief Executive Officer and primary insider in Ultimovacs ASA, has today bought 1,000 shares in the company at a price of NOK 114.00 per share, and a closely related party has today bought 1,000 shares in the company at a price of NOK 114.00 per share. Following this transaction, Carlos de Sousa and closely related parties hold 14,056 shares and 416,035 share options in Ultimovacs ASA. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to the Market Abuse Regulation article 19 and section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. Attachments 20211129 - Ultimovacs Notification of trade - KRT-1500 220211129 - Ultimovacs Notification of trade - KRT-1500 1

PRESS RELEASE: BIGBEN: 2021/22 HALF-YEAR RESULTS29.11.2021 19:24:15 CET | Press release

Bigben Press release Lesquin, 29 November 2021 18:00 hrs Unfavourable comparison basis for HY1 2021/22 : Sales: 124,2 M€ (-8,5%)Current Operating Income: 9,9 M€ (-41,6%) i.e. 8,0% of salesNet profit : 6,9 M€ (-28,6%) Adjustment of 2021/22 targets: Sales between 270 and 300 M€Current Operating Income around 24 M€ Upgraded2022/23targets: Sales between 400 and 450 M€ with a Current Operating Margin (1) >14% BIGBEN INTERACTIVE (ISIN FR0000074072) today releases its consolidated results for 1st Half Year 2021-22 (from April 1, 2021 to September 30, 2021) as approved by its Board of directors on 29 November 2021. Consolidated in M€ - IFRS09/202109/2020 ChangeSales124,2135,8-8,5%Gross margin (1) In % of Sales EBITDA (2) In % of Sales 51,4 41,4% 24,6 19,8% 57,3 42,2% 33,4 24,6%-10,3% -26,4%Current operating income EBITA In % of Sales Non recurrent items 9,9 8,0% (5,8)16,9 12,5% (2,3) -41,6% Operating income In % of Sales 4,1 3,3%14,7 10,8%-71,8%Financial result incl. Currency gain /(loss) incl