Saniona publicerar sin delårsrapport för det andra kvartalet 2022

Q2 2022 (2021)H1 2022 (2021)
Intäkter uppgick till 3,0 MSEK (1,9 M)Intäkter uppgick till 9,6 MSEK (5,3 M)
Rörelseresultat uppgick till -91,8 MSEK (-103,6 M)
Periodens resultat uppgick till -88,6 MSEK (-103,9 M)
Rörelseresultat uppgick till -225,0 MSEK (-197,7 M)
Periodens resultat uppgick till -221,9 MSEK (-187,3 M)
Resultat per aktie uppgick till -1,42 SEK (-1,67)Resultat per aktie uppgick till -3,56 SEK (-3,00)
Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -1,42 SEK (-1,67)Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -3,56 SEK (-3,00)

Väsentliga händelser under Q2 2022

• Den 30 april utsåg Saniona Thomas Feldthus till verkställande direktör och Anita Milland till Chief Financial Officer. Thomas Feldthus kommer att leda genomförandet av Sanionas uppdaterade strategi fokuserad på jonkanalsrelaterad forskning och utveckling samt utforska möjligheter att avancera bolagets läkemedelskandidater genom partnerskap. Styrelsen valde Jørgen Drejer till tillförordnad ordförande fram till årsstämman som avhölls den 25 maj 2022 där han valdes till ordförande. I samband med den uppdaterade strategin avslutade bolagetsina planer på en notering av aktien i USA, avvecklade verksamheten i USA och sade upp all personal i USA, inklusive den amerikanska ledningsgruppen. Omstruktureringsåtgärderna förväntas minska de framtida rörelsekostnaderna på årsbasis med cirka 70–75 procent.
  • Den 20 maj lämnade Saniona en uppdatering om den pågående granskningen av tesofensin i Mexiko.
  • Den 25 maj omvalde stämman Jørgen Drejer, Anna Ljung och Carl Johan Sundberg till styrelsen, med Jørgen Drejer som ordförande.
  • Den 24 juni, i samband med ECM-kongressen, presenterade professor Helle Prætorius från Århus universitet i Danmark data som visar att SAN903 skyddar mot fibros i en modell av kronisk njursjukdom.
  • Den 30 juni tillkännagav Saniona positiva topline-resultat från Fas 1-studien med SAN711 som visade att SAN711 är säker och väl tolererad och att det vid en väl tolererad dosnivå är möjligt att erhålla exponeringsnivåer som motsvarar den önskade terapeutiska effekten.

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Den 6 juli förvärvade Sanionas VD Thomas Feldthus och styrelseledamot Carl Johan Sundberg aktier i Saniona i ordinarie börshandel.
  • Den 16 augusti avancerade Saniona sitt Kv7-jonkanalsprogram för epilepsi till fasen leadoptimering – den sista fasen av läkemedelsupptäckt innan valet av en eventuell läkemedelskandidat.
  • Den 18 augusti röstade aktieägarna i Saniona vid en extra bolagsstämma för införandet av ett personaloptionsprogram 2022, som ska omfatta högst 2 129 821 optioner.

Kommentar från VD
”Vi möter ett stort intresse för våra samtliga pipelineprogram, vilket ger oss anledning att tro att framtida partnerskap kommer göra oss mindre beroende av finansmarknaderna. Nuvarande kassa beräknas kunna finansiera den planerade verksamheten åtminstone fram till slutet av andra kvartalet 2023.”

Thomas Feldthus, VD, +45 22109957; thomas.feldthus@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 25augusti 2022 kl. 8.00 CEST.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag i klinisk fas vars uppdrag är att dra fördel av sin expertis inom målinriktning mot jonkanaler för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa behandlingar för sällsynta sjukdomar. Bolagets längst avancerade läkemedelskandidat, Tesomet™, har framskridit till kliniska studier i mellanfas på hypotalamisk fetma (HO) och Prader-Willis syndrom (PWS) – allvarliga, sällsynta sjukdomar som kännetecknas av kraftig viktuppgång, ämnesomsättningsstörningar och okontrollerbar hunger. Dessa kliniska studier har på bolagets eget initiativ satts på tillfällig paus på grund av begränsad tillgång till finansiering, och Saniona undersöker aktivt möjligheter till partnerskap. Saniona har utvecklat en proprietär plattform för läkemedelsupptäckt som är förankrad i IONBASE™, en databas som omfattar över 130 000 föreningar varav över 20 000 är Sanionas proprietära jonkanalsmodulatorer. Med sin expertis inom jonkanaler avancerar Saniona två helägda jonkanalsmodulatorer, SAN711 och SAN903. SAN711 har framgångsrikt genomgått klinisk prövning i Fas 1 och är positionerad för behandling av neuropatiska smärttillstånd, och SAN 903 utvecklas prekliniskt för sällsynta inflammatoriska, fibrotiska och hematologiska sjukdomar. Saniona är baserat i Köpenhamn i Danmark och är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Mohawk Industries, Inc. Invites You to Join the Third Quarter 2022 Earnings Conference Call5.10.2022 22:01:23 CEST | Press release

CALHOUN, Ga., Oct. 05, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- In conjunction with Mohawk Industries, Inc. (NYSE: MHK) Third Quarter 2022 earnings release on Thursday October 27, 2022, you are invited to listen to the conference call that will be broadcast live on Friday October 28, 2022 at 11:00 am ET. What:Mohawk Industries, Inc. 3rd Quarter 2022 Earnings CallWhen:October 28, 202211:00 am ETWhere:www.mohawkind.comSelect Investor InformationHow:Live over the Internet – Simply log on to the web at the address above orRegister for the conference call at https://dpregister.com/sreg/10171853/f4b0080751Live Conference Call:Dial 1-833-630-1962 (US/Canada)Dial 1-412-317-1843 (Int’l) Mohawk Industries is the leading global flooring manufacturer that creates products to enhance residential and commercial spaces around the world. Mohawk’s vertically integrated manufacturing and distribution processes provide competitive advantages in the production of carpet, rugs, ceramic tile, laminate, wood, stone and viny

REPURCHASE OF SHARES5.10.2022 20:00:00 CEST | Press release

REPURCHASE OF SHARES Amsterdam, the Netherlands - Flow Traders N.V. (“Flow Traders”) (Euronext: FLOW) has repurchased 54,950of its own shares in the period from 29September 2022 up to and including 5October 2022 at an average price of €19.28. This is in accordance with the share buyback programme announced on 22 July 2022. The consideration of this purchase was €1.1 million. The total number of shares purchased under this programme to date is 337,152 shares at an average price of €19.43 for a total consideration of €6.6 million. 3,127,247 shares were held in treasury as at 5 October 2022. Contact Details Flow Traders N.V. Jonathan Berger / Investor Relations Officer Phone: +31 20 7996799 Email: investor.relations@flowtraders.com About Flow Traders Flow Traders is a leading global financial technology-enabled liquidity provider in financial products, historically specialized in Exchange Traded Products (ETPs), now expanding into other asset classes. Flow Traders ensures the provision of