Saniona presenterar prekliniska data för SAN711 vid European Academy of Neurologys sjunde kongress

8 juni 2021

Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelar idag att prekliniska data för SAN711 i en modell av neuropatisk ansiktssmärtakommer att presenteras vid European Academy of Neurologys (EAN) sjunde kongress. Kongressen hålls digitalt 19-22 juni 2021.

SAN711 är en first-in-class positiv allosterisk modulator av GABA-A α3 som designats med hjälp av Sanionas plattform för läkemedelsupptäckt inom jonkanaler. Medan befintliga molekyler verkar på alla GABA-A-receptorer utan urskiljning, förstärker SAN711 effekten av GABA-A selektivt för α3-receptorer. Prekliniska studier indikerar att SAN711 tack vare denna selektivitet kan verka smärtlindrande och ge andra fördelar i det centrala nervsystemet utan de typiska biverkningar som förknippas med icke-selektiv aktivering av GABA-A, till exempel sedering, motorisk instabilitet, nedsatt kognitiv förmåga, risker för missbruk och fysiskt beroende.

Vid EAN-kongressen den 19 juni 2021, kl. 8:00 östkusttid / 14.00 svensk tid, CEST, kommer Dipak V. Amrutkar, Senior Research Scientist på Saniona att hålla en digital presentation med titeln ”SAN711, a Selective GABAA α3 Receptor Positive Allosteric Modulator as a Novel Treatment for Trigeminal Neuralgia”. Alla presentationer och tillhörande abstract kommer att finnas tillgängliga på EAN:s webbplats från den 18 juni 2021, kl. 12:30 östkusttid. Saniona avser även att delge sina data om SAN711 och andra prekliniska program i andra vetenskapliga forum och investerarsammanhang.

”SAN711 upptäcktes med hjälp av Sanionas proprietära plattform för läkemedelsupptäckt inom jonkanaler, vilken gör det möjligt för oss att utveckla högselektiva jonkanalsmodulatorer”, säger Jørgen Drejer, Ph.D., Sanionas Chief Scientific Officer. ”De data som vi har genererat med SAN711 inom trigeminusneuralgi, en fruktansvärt plågsam neuropatisk sjukdom, samt i modeller av andra sällsynta neuropatier bådar gott, och vi ser fram emot att avancera molekylen till en Fas 1-studie inom kort.

Saniona räknar med att inleda en Fas 1-studie med SAN711 på friska frivilliga försökspersoner i mitten av 2021, med resultaten förväntade till början av 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Trista Morrison, Chief Communications Officer, Saniona. Kontor: + 1 (781) 810-9227.
E-post: trista.morrison@saniona.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2021 kl.14.00 CEST.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på att upptäcka, utveckla och leverera innovativa behandlingar för patienter med sällsynta sjukdomar världen över. För bolagets huvudkandidat, Tesomet, genomförs kliniska studier i mellanfas avseende de sällsynta sjukdomarna hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom, allvarliga sällsynta sjukdomar som kännetecknas av okontrollerbar hunger och svårhanterlig viktuppgång. Sanionas robusta plattform för läkemedelsupptäckt har genererat ett bibliotek av mer än 20 000 proprietära jonkanalsmodulatorer - en i huvudsak outnyttjad läkemedelsklass som är vetenskapligt validerad. Läkemedelskandidaten SAN711 ska inleda fas 1-studier på sällsynta neuropatiska sjukdomar, och SAN 903 mot sällsynta inflammatoriska och fibrotiska sjukdomar avanceras i prekliniska studier. Under ledning av ett erfaret vetenskapligt och operativt team har Saniona en etablerad forskningsorganisation i Köpenhamn, och håller på att bygga upp företagets huvudkontor i Boston-området i Massachusetts, USA. Företagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Supersapiens Powered by Abbott’s Libre Sense Glucose Sport Biosensor Announces Garmin Integration22.6.2021 16:30:00 CEST | Press release

New Connect IQ app gives athletes timely glucose levels on their bike computer and wrist, allowing for real-time adjustments to sustain peak performance Atlanta, GA, USA, June 22, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Supersapiens, powered by Abbott’s Libre Sense Glucose Sport Biosensor, is announcing its initial integration of the Supersapiens Connect IQ app with Garmin®. The Supersapiens training ecosystem empowers athletes to optimize fueling, maximize training, and increase performance gains. The integration will provide select users with a compatible Garmin smartwatch or Edge® cycling computer with real-time glucose visibility allowing them to go faster longer. The Supersapiens app can be downloaded now from the Connect IQ™ store. A partnership with global healthcare leader Abbott makes Supersapiens the only energy management ecosystem that directly integrates with a Bluetooth-enabled sports continuous glucose monitor (CGM) — the Abbott Libre Sense Glucose Sport Biosensor. Supersapiens offers

Painter 2022: Must-Have Upgrade for Professional Artists Delivers a Faster, More Powerful Digital Painting Experience22.6.2021 15:01:00 CEST | Press release

Offering unprecedented performance, a streamlined workflow, and improved layer productivity, Painter 2022 makes it easier than ever for artists to create exceptional work OTTAWA, June 22, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Painter 2022 responds to users’ top requests and delivers a must-have upgrade by expanding creative possibilities. Designed for Windows 10 and macOS, this powerful and creative digital painting software adds enhancements that focus on accelerating workflows, boosting brush performance, and improving layer productivity to offer a game-changing digital art studio for today’s professional and aspiring artists. “We know the critical role Painter plays in professional artists’ workflows and are honored to be part of the creative process of bringing some of pop culture's most iconic movies, characters and games to life,” said Chris Pierce, Director of Product for Photo and Digital Arts at Corel. “With this version we focused on our customers’ top requests and whether it’s improvemen