Saniona inleder klinisk prövning i Fas 1 med SAN711

30 juni 2021

Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelar idag att den första patienten har doserats i en klinisk Fas 1-studie med SAN711, en ny molekyl som utvecklats med hjälp av Sanionas proprietära plattform för läkemedelsupptäckt inom jonkanaler. SAN711 är en first-in-class positiv allosterisk modulator av GABA-A α3-receptorer med tänkbara tillämpningar inom behandling av sällsynta neuropatiska sjukdomar. Resultat från studien väntas under första halvåret 2022.

Fas 1-studien kommer att inkludera cirka 80 friska frivilliga försökspersoner. Det primära målet med studien är att fastställa tolerabilitet och högsta tolererad dos av SAN711, vilket kommer att utvärderas i faser med en del med en enda eskalerande dos (Single ascending dose, SAD) och en del med en upprepad eskalerande dos (Multiple ascending dose, MAD). Det sekundära målet är att mäta bindningen till målreceptorer, vilket kommer att ske med positronemissionstomografi (PET) under en utvärderingsfas av studien. Den kliniska prövningen genomförs i Storbritannien med godkännande av den brittiska läkemedelsmyndigheten MHRA. När Fas 1-studien slutförts avser Saniona att välja en huvudindikation och lämna in en tillståndsansökan för läkemedelsprövning (IND) till det amerikanska läkemedelsverket FDA inför Fas 2-studier med SAN711 i USA.

”SAN711 har påvisad effekt i ett flertal prekliniska modeller av neuropatisk smärta och vi ser fram emot att utvärdera dess potential i kliniska prövningar”, säger Rudolf Baumgartner, M.D., Chief Medical Officer och Head of Clinical Development på Saniona. ”Det är värt att understryka att SAN711 är den första läkemedelskandidaten från Sanionas proprietära plattform för läkemedelsupptäckt inom jonkanaler som vårt team själva har avancerat till kliniska studier. Vi hoppas och tror att den kommer att följas av många fler, då vi har ett antal andra jonkanalsmodulatorer i forskningsfas och preklinisk utveckling.”

För ytterligare information, vänligen kontakta
Trista Morrison, Chief Communications Officer, Saniona. Kontor: + 1 (781) 810-9227. E-post: trista.morrison@saniona.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 30 juni 2021 kl. 12.45 CEST.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på att upptäcka, utveckla och leverera innovativa behandlingar för patienter med sällsynta sjukdomar världen över. För bolagets huvudkandidat, Tesomet, genomförs kliniska studier i mellanfas avseende de sällsynta sjukdomarna hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom, allvarliga sällsynta sjukdomar som kännetecknas av okontrollerbar hunger och svårhanterlig viktuppgång. Sanionas robusta plattform för läkemedelsupptäckt har genererat ett bibliotek av mer än 20 000 proprietära jonkanalsmodulatorer - en i huvudsak outnyttjad läkemedelsklass som är vetenskapligt validerad. Läkemedelskandidaten SAN711 med möjliga tillämpningar inom behandlingen av sällsynta neuropatiska sjukdomar genomgår klinisk prövning i Fas 1, och SAN 903, mot sällsynta inflammatoriska och fibrotiska sjukdomar, avanceras i preklinisk utveckling. Under ledning av ett erfaret vetenskapligt och operativt team har Saniona en etablerad forskningsorganisation i Köpenhamn och kontor nära Boston, Massachusetts, USA. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Om SAN711
SAN711 är en first-in-class positiv allosterisk modulator av GABA-A α3-receptorer med tänkbara tillämpningar inom behandling av sällsynta neuropatiska sjukdomar. SAN711 är en av de molekyler som Sanionas proprietära plattform för läkemedelsupptäckt inom jonkanaler gett upphov till och har utformats för att selektivt förstärka effekten av GABA-A på receptorer innehållande α3. Prekliniska studier indikerar att SAN711 tack vare denna selektivitet kan verka smärtlindrande och ge andra fördelar i det centrala nervsystemet utan de typiska biverkningarna som förknippas med icke-selektiv aktivering av GABA-A, till exempel sedering, motorisk instabilitet, nedsatt kognitiv förmåga, risker för missbruk och fysiskt beroende. Saniona utvärderar för närvarande SAN711 i en klinisk Fas 1-studie.

Ahold Delhaize share buyback update27.7.2021 08:00:00 CEST | Press release

Zaandam, the Netherlands, July 27, 2021 – Ahold Delhaize has repurchased 253,889 of Ahold Delhaize common shares in the period from July 19, 2021 up to and including July 23, 2021. The shares were repurchased at an average price of € 25.49 per share for a total consideration of € 6.5 million. These repurchases were made as part of the €1 billion share buyback program announced on November 4, 2020. The total number of shares repurchased under this program to date is 22,071,395 common shares for a total consideration of € 512.9 million. Download the share buyback transactions excel sheet for detailed individual transaction information from https://www.aholddelhaize.com/en/investors/share-buyback-programs/2021/ This press release is issued in connection with the disclosure and reporting obligation set out in Article 2(2) of the EU Regulation that contains technical standards for buyback programs.

Idorsia announces financial results for the first half 2021 – Building momentum towards becoming a fully-fledged biopharmaceutical company27.7.2021 07:01:34 CEST | Press release

Ad hoc announcement pursuant to Art. 53 LR Allschwil, Switzerland – July 27, 2021 Idorsia Ltd (SIX: IDIA) today announced its financial results for the first half of 2021. Business highlights Daridorexant for the treatment of insomnia under review with US FDA, EMA, and SwissmedicNine scientific presentations for daridorexant shared at SLEEP 2021Ponesimod to treat relapsing forms of multiple sclerosis was approved by the US FDA and the European Commission, Idorsia receives first income from the revenue-sharing agreement in respect to ponesimodClazosentan NDA for the treatment of cerebral vasospasm post aneurysmal subarachnoid hemorrhage (aSAH) submitted to the Japanese Pharmaceuticals and Medical Devices Agency (PMDA) in March 2021“SOS-AMI” Phase 3 registration study with selatogrel in suspected acute myocardial infarction (AMI) initiated in June 2021Phase 2 study with ACT-539313 for binge eating disorder initiated in March 2021Results for MODIFY Phase 3 study with lucerastat for Fabry

Hyloris to Report 2021 Half-Year Results on 4 August 202127.7.2021 07:00:00 CEST | Press release

Liège, Belgium – 27 July 2021 –Hyloris Pharmaceuticals SA (Euronext Brussels: HYL), a specialty biopharma company committed to addressing unmet medical needs through reinventing existing medications, today announces that it will host a conference call and audio webcast on Wednesday, 4 August 2021 at 3:00 pm CEST (9:00 am EST) to present its half-year 2021 financial results and to provide a business update. The presentation will be followed by a live Q&A session. The webcast may be accessed on the Events page of the company’s website or by clicking here. To participate in the Q&A session of the conference call, please dial one of the following numbers, ten minutes prior to the start of the live webcast: Belgium +32 2 79 338 47 France +33 1 70 700 781 Netherlands + 31 20 795 6614 United Kingdom +44 2071 928 338 United States +1 646 741 3167 Confirmation code 2687826 Following the call, a replay of the webcast will be available on the events page of the Hyloris website. About Hyloris Phar