Saniona AB:s valberedning inför årsstämman 2023

25 november 2022

Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling, tillkännager idag valberedningens sammansättning inför årsstämman 2023

Enligt instruktionen och arbetsordningen för valberedningen som antagits av bolagsstämman ska valberedningen bestå av tre ledamöter, vilka ska vara styrelsens ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna per den sista september. Den 30 september 2022 var de två största ägarna som önskar utse en representant till valberedningen Jørgen Drejer och Dan Peters. Dessa aktieägare har utsett varsin representant, enligt nedan, som tillsammans med ordföranden i styrelsen kommer att utgöra Saniona AB:s valberedning.

Valberedningens medlemmar är:

• John Haurum, professionell styrelseledamot i life science bolag och tidigare vd för F-star Biotechnology Limited, Cambridge, Storbritannien, utsedd av Jørgen Drejer
  • Søren Skjærbæk, partner på Ursus law firm, Vejle, Danmark, utsedd av Dan Peters
  • Jørgen Drejer, ordförande i Saniona AB:s styrelse

Valberedningens ska förbereda och lägga fram förslag till årsstämman 2023 avseende:

• val av ordförande på årsstämman;
  • val av ordförande och övriga styrelseledamöter;
  • ersättning till ordföranden och för var och en av de övriga styrelseledamöterna och, i förekommande fall, ersättning för utskottsarbete;
  • val av revisor och revisors ersättning, och
  • principer för utseende av valberedningen.

Instruktionen och arbetsordningen för valberedningen återfinns i avsnittet Bolagsstyrning på bolagets hemsida, www.saniona.com.

Saniona AB:s årsstämma kommer att hållas i Malmö torsdag 25 maj 2023. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman samt på bolagets hemsida.

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till clo@saniona.com märkt "Förslag till valberedningen" eller med brev till adressen:

Förslag till valberedningen
Saniona AB
Smedeland 26B
DK-2600 Glostrup
Denmark

För att säkerställa att förslagen kan behandlas av valberedningen ska förslag lämnas in i god tid före årsstämman, dock senast den 25 februari 2023.

Thomas Feldthus, VD, +45 22109957; thomas.feldthus@saniona.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2022 kl. 15.30 CET.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag i klinisk fas som fokuserar på att upptäcka och utveckla läkemedel som modulerar jonkanaler. Bolagets längst framskridna läkemedelskandidat, Tesomet™, har avancerats till kliniska studier i mellanfas för sällsynta ätstörningar. Med sin expertis inom jonkanaler avancerar Saniona två läkemedelskandidater, SAN711 och SAN903. SAN711 har framgångsrikt genomgått klinisk prövning i Fas 1 för behandling av neuropatiska smärttillstånd. SAN903 är redo för klinisk prövning i Fas 1 för behandling av inflammatoriska och fibrotiska sjukdomar. Bolaget har forsknings- och utvecklingssamarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cephagenix ApS. Saniona är baserat i Köpenhamn i Danmark och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX: SANION). Läs mer på www.saniona.com

FootballCoin Announces World Cup-Inspired Fantasy Football Contests3.12.2022 20:31:15 CET | Press release

The Fantasy Football World Cup 2022 is finally here. LONDON, Dec. 03, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- FootballCoin, a blockchain-powered fantasy football game, has announced the launch of the Fantasy Football World Cup 2022. The World Cup-inspired contests provide players with the opportunity to collect all of the player NFTs available in-game, as well as earn crypto prizes. Established in 2017, FootballCoin was built using blockchain technology. Today, it has blossomed to become one of the oldest play-to-earn games in the crypto space. An entirely free-to-play game, FootballCoin features cryptocurrency prizes that can be won and converted into real money. However, this game does not involve gambling of any kind. Instead, players are challenged to leverage their football knowledge in order to win prizes such as collectible player cards that live on the blockchain, unique NFTs that can be used to enhance a user's fantasy football squad, and other daily prizes. FootballCoin will host World Cup