Sander Tingstad søker etter den norske folkesjela i det nye albumet «Opphav»

I albumet «Opphav» går fiolinisten Sander Tingstad tilbake til kilden, og tolker klassisk musikk på folkemusikkens premisser.

Foto: Raymond Engmark

Lytt til albumet «Opphav» her

– "Jeg opplever at klassisk musikk ofte tolkes likt. De norske verkene inspirert av folkemusikken interpreteres på mer eller mindre samme måte som annen musikk fra samme periode. Jeg mener denne musikken har noe særegent ved seg, og at det å ta tak i de folkemusikalske elementene åpner opp for nye og spennende muligheter, hvor man kan komme tilbake til noe av det som inspirerte komponistene til å skrive. Det enslige og melankolske. Nærheten. Det ekte og ærlige. Det vare."
skriver Sander Tingstad.

Albumet «Opphav» kommer som en del av prosjektet «Kunstmusikken & Folkesjela», hvor Tingstad tolker norsk klassisk musikk sammen med den prisbelønte pianisten Ingfrid Breie Nyhus og en av landets fremste folkemusikere, trekkspiller Mads Erik Odde.

Nyhus har vakt internasjonal oppsikt med sine utgivelser av slåttemusikk på klaver, og er kjent for sitt spontane og særegne uttrykk. Sammen skaper Tingstad og Nyhus en unik versjon av Griegs sonate i G-dur.

"Avkledd all nasjonalromantisk propaganda, blottla utøverne en mulig Grieg-interpretasjon i en annen dimensjon, med helt divergerende spilleregler og en vrangvendt estetikk som tvang tilhørerne (i hvert fall undertegnede) til komplett ommøblering av det vante og forventede musikalske "interiøret". Og beste av alt: dette foregikk uten smak av sensasjonstrang og demonstrasjon – dette sprang ut fra et kategorisk-musisk imperativ, lavmælt, inntrengende, nødvendig" - Tor Espen Aspaas, pianist og professor ved Norges Musikkhøgskole

Sparre Olsens «Seks gamle bygdevisur frå Lom» er kjent og kjært repertoar for norske fiolinister, men det er ikke mange som kjenner de tradisjonelle visene som ligger til grunn for komposisjonen. Jarnfrid Kjøk fra Lom er en del av denne levende muntlige tradisjonen, og har fortalt om og sunget visene for Tingstad. Den enestående musikalske tradisjonen i visene, i form av rytmikk, klang og intonasjon, kommer til liv i et arrangement for fiolin og trekkspill av Mads Erik Odde.

Lørdag 2. april kan du høre Sander Tingstad spille Lasse Thoresens YR under Akerselva Kammermusikkfestival. Den nye festivalen i Oslo har i år mangfold som tema, og du kan også høre Tingstad i samspill med blant andre den samiske musikeren og komponisten Frode Fjellheim.

Sander Tingstad – fiolin
Ingfrid Breie Nyhus – klaver
Mads Erik Odde – akkordeon

Edvard Grieg: Sonata for violin and piano No. 2 in G major, Op. 13

1. Lento doloroso – allegro vivace
  2. Allegretto tranquillo
  3. Allegretto animato

Bjarne Brustad: Eventyrsuite for solo violin

1. Natur og holder (Fantasia)
  2. Veslefrikk (Allegretto)
  3. Sull (Andante)
  4. Trollkvenna (Allegro)

Carl Gustav Sparre Olsen: Seks gamle bygdevisur frå Lom/ Six Old Village Songs from Lom

1. Andante
  2. Lento
  3. Allegro Moderato
  4. Allegretto
  5. Andante
  6. Moderato

Lasse Thoresen: YR for solo violin, Op. 23

Foto: Raymond Engmark

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate!12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!

Musikkutsendelse: Johanna Demker - Days11.5.2022 12:42:14 CEST | Pressemelding

Releasedato: 13.05.2022 Artist: Johanna Demker Tittel: Days ISRC: NOYBU2265010 Tekst/melodi: Johanna Demker Plateselskap: Blue Mood / Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk. Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske v