Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen ønsker kulturpris-kandidater

I 2018 er det 100 år siden Åmotkunstneren Vidar Sandbeck ble født. 15. september er nå fristen for å komme med forslag på kandidater til Vidar Sandbecks Kulturpris for jubileumsåret.
Illustrasjon: Rune Johan Anderson

Prinsesse Märtha Louise, Lasse Johansen, Ove Røsbak, Frida Ånnevik, Tom Steinar Lund, Erik Lukashaugen, Joakim Røbergshagen, Eldar Vågan, Kari Bremnes og Øystein Sunde er tidligere mottakere av prisen.

– Hvem synes du bør hedres med prisen denne gang? spør Tom-Erik Tangen, som er ansvarlig for Sandbeckarbeidet.

Vidar Sandbecks Kulturpris, ”Regnbågåbrua”, ble innstiftet i 2008 i forbindelse med at forfatteren, musikeren, visesangeren, fiolinisten, barnetimeonkelen og treskjæreren Vidar Sandbeck da ville ha fylt 90 år. I 2018 blir prisen delt ut for 11. gang, og det vil skje på Sandbeckgallaen under Sandbeckdagene, som arrangeres på Rena i Åmot kommune i Hedmark i begynnelsen av juni neste år.

I statuttene for Vidar Sandbecks Kulturpris, heter det at prisen kan gis til en forfatter, visedikter, visesanger eller tekstforfatter som fortrinnsvis bruker norske tekster.

-Siden Vidar Sandbeck var utdannet og utøvende fiolinist og en fremragende klassisk gitarist, kan prisen også gis til utøvere av klassisk musikk og komponister i alle sjangre. Også forfattere, skuespillere, fortellere og andre som har utøvd et kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks virke kan motta prisen, sier Tom-Erik Tangen.

Om prisen

Prisen har sitt navn etter Vidar Sandbecks flotte lyriske vise Regnbågåbrua, som er skrevet i 1958. Opprinnelig var det Christian Hartmann som skrev melodien til diktet, som ble sendt inn til Søndagsposten, men Vidar Sandbeck tonesatte senere visa med sin egen melodi, slik han gjorde med alle sine viser.

Prisen består av et diplom som er designet av grafikeren Elin M. Wood, et relieff av Vidar Sandbeck skåret i tre av Åmot-treskjærer Ragnar Nysæther og 20.000,- blanke norske kroner.

Juryen

Styreleder i Sandbeckstiftelsen, Åse Grønlien Østmoe, er juryleder. Videre består juryen av Jo Petter Grindstad (styremedl. i stiftelsen), John Nyutstumo (leder av Kunstnerisk Råd i stiftelsen) og Lars Otto Sørhus (musiker).

Både enkeltpersoner og organisasjoner kan levere forslag på kandidater.

Forslag sendes Sandbeckstiftelsen, Rådhuset, 2450 RENA

eller på e-post til tom.erik.tangen@amot.kommune.no

Tidligere prisvinnere

Prinsesse Märtha Louise var den første som fikk prisen i 2008. Hun fikk den for sitt arbeid med å fremme fortellerkunsten og verdien av direkte kontakt og kommunikasjon mellom mennesker. Musiker Lasse Johansen fra Elverum fikk prisen året etter, mens lyriker og forfatter Ove Røsbak fra Furnes fikk prisen i 2010. Musiker og låtskriver Frida Ånnevik fra Hamar var prisvinner i 2011 og i 2012 ble prisen gitt til gitarist Tom Steinar Lund. Erik Lukashaugen mottok prisen i 2013 for sin strålende debutplate hvor han har tonesatt dikt av Hans Børli. Den yngste av prismottakerne hittil er et utrolige stort fiolintalent fra Trondheim; 13 år gamle Joakim Røbergshagen, som fikk prisen i 2014. Eldar Vågan, en hjørnestein i Vazelina Bilopphøggers og en kløpper med både gitarer og malerier, mottok prisen i 2015. Under Sandbeckgallaen i fjor var det Kari Bremnes som ble hedret som prismottaker og i år; den uovertrufne Øystein Sunde.

Kandidater til jubileumsåret 2018

Sandbeckstiftelsen ønsker nå forslag på kandidater til prisen for 2018, både fra privatpersoner, lag, foreninger og institusjoner.

-Send inn ditt forslag på din favoritt, enten det er en gruppe, en musiker, en forfatter, en skuespiller eller en sanger. Forslaget bør ha en liten begrunnelse og kan gjerne være fulgt av bilde, teksteksempel eller biografiske opplysninger, men det er ingen betingelse, sier Tom-Erik Tangen, som er ansvarlig for Sandbeckstiftelsen og for Sandbeckarbeidet i fylkesmuseet, som nå heter Anno museum.

Frist for innsending av forslag på kandidater er i år 15. september

Spørsmål kan rettes til Sandbeckstiftelsen på telefon 99 22 00 22.

Se også www.vidarsandbeck.com eller www.sandbeckstiftelsen.no

Til redaksjonene

• Vedlagte karikaturtegning kan fritt benyttes mot at opphavsmannen nevnes: Rune Johan Anderson.
  • Vedlagte portrettbilde av Vidar Sandbeck kan fritt benyttes mot at fotografens navn nevnes: Gustav Alme.
  • Sort/hvit bilder kan benyttes. Fotograf ukjent.
  • Juryeleder for Vidar Sandbecks Kulturpris og styreleder i Sandbeckstiftelsen er Åse Grønlien Østmoe. Hun kan kontaktes på telefon 91 52 50 27.
  • Sandbeckstiftelsens telefon er 99 22 00 22.
  • De tidligere prismottakerne kan gjerne kontaktes.

Illustrasjon: Rune Johan Anderson
Vidar Sandbeck. Foto: Gustav Alme.
Vidar Sandbeck.
Vidar Sandbeck.

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.