Sammen skal de designe Kristiansunds nye opera- og kulturhus.

Etter at Hent vant totalentreprisen for opera, museum og kulturhus i Kristiansund, er det nå klart at partnerskapet Hent, Henning Larsen og Rambøll skal designe og utforme det nye hjemmet for kultur på Norges nord-vestkyst.

Partnerskapet Hent, Henning Larsen og Rambøll skal designe og utforme det nye hjemmet for kultur i Kristiansund. Foto: Mickey Bo

Prosjektet ble vunnet i en anbudskonkurranse for totalentreprise drevet av XPRO AS på vegne av OMKK Eiendom AS, der det HENT-ledede teamet scoret høyest i vurderingsundersøkelsene. I evalueringen hadde de blant annet det beste forholdet mellom pris og kvalitet etter tildelingskriteriene.

Et bygg som ivaretar kultursatsingen i byen

-Opera- og kulturbygg er et område Henning Larsen og Rambøll har lang erfaring med, de siste prosjektene er Operaen i Bastille, Harpa Koncerthall, Uppsala Konserthus og Nasjonalmuseet i Oslo. Sammen med HENT og Henning Larsen er jeg sikker på at vi skal klare å tilby innbyggerne i Kristiansund et flott bygg som ivaretar kultursatsningen i byen og regionen, sier Bjørn Tore Landsem, direktør Bygg i Rambøll.

Et revidert skisseprosjekt utvikles

Med det nye opera-, bibliotek- og kulturhuset i Kristiansund vil prosjektgruppen arbeide tett sammen med byggherrerådgivere, brukergruppene og byggherre. Gruppen vil gjennom dette samarbeidet utvikle et revidert skisseprosjekt til og med forprosjekt. De første to fasene kontraheres via HENT mot byggherren. Henning Larsen og Rambøll bidrar med kompetanse innen alle arkitekt- og ingeniørfag.

- Vi er stolte av å være med på et så spennende prosjekt i Kristiansund, og vi ser det som en mulighet til å ikke bare lage en bygning, men et ekte samfunnshus for kultur i byen og langt utenfor den, sier Henning Larsens Design Director og Partner Kasper Kyndesen.

Fire kulturleverandører under samme tak

Kristiansund har en blomstrende kulturscene, spesielt innen musikk. Byen er hjemmet til Norges nest eldste operahus (etablert i 1928) og er vert for den årlige Operafestukene-festivalen.

Fire veletablerte, profesjonelle kulturleverandører utgjør i dag selve bærebjelken i kulturlivet i Kristiansund og på Nordmøre: operaen i Kristiansund, Stiftelsen Nordmøre museum, Kristiansund bibliotek og Kristiansund kulturskole. Alle disse aktørene har lang historie med kulturarbeid i Kristiansund

Bjørn Tore Landsem, Direktør Bygg, Rambøll – mob. +47 932 43 113
Kasper Kyndesen – Design Director & Partner, Henning Larsen – mob. +45 6035 2178

Harpa Concert Hall and Conference Center i Reykjavik er et av flere ikoniske kulturhus Henning Larsen står bak. Illustrasjon: Henning Larsen
Operaen i København står også Henning Larsen bak. Foto: Henning Larsen

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 15 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.

Fjerner byggebransjens barrierer for ombruk2.9.2021 08:30:00 CEST | Pressemelding

Sammen vil Rehub og Resirqel sørge for å øke andelen av ombruk i byggebransjen. Aktørene har nå inngått en avtale hvor Resirqel gjør materialer tilgjengelig i den digitale løsningen Rehub. – Oversikt over tilgjengelige varer og mellomlagring er kjent i bransjen som viktige barrierer for ombruk. Ved å samarbeide med Rehub kan vi sammen tilby bedre løsninger på disse problemene, sier Lasse Kilvær, daglig leder i Resirqel.

Rambøll i Gnist-finale for å skape første digitale tilflyttingskommune22.6.2021 09:41:22 CEST | Pressemelding

Kyst- og fjordkommunen Lebesby i Midt-Finnmark ønsker å bli Norges første digitale tilflyttingskommune, og prosjektet Lebesby 2.0 er en del av innovasjonskonkurransen i samarbeid med DOGA og Nordic Edge. – Denne designkonkurransen treffer blink i forhold til vår SMART-satsing, sier prosjektleder Anita Woll i Rambøll om å være en av to finalister som kjemper om å få videreutvikle Lebesby.