Sammen med myndighetene om sukkerreduksjon
- Vi ser fram til å jobbe videre med myndighetene for å befeste Norges posisjon som sukkerfrittlandet. For høyt sukkerforbruk bidrar dessverre til overvekt og andre livsstilsykdommer. Innen bruskategorien finnes imidlertid gode sukkerfrie søtningsalternativer, og vi mener derfor at målet - på litt lengre sikt - bør være å gjøre kategorien tilnærmet sukkerfri, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
Lagt på is
Samarbeidet ble lagt på is da myndighetene uventet satte opp avgiftene for alkoholfrie drikkevarer. Denne avgiftsøkningen er nå reversert. I tillegg vil det fra 1. juli innføres en såkalt differensiert avgift for drikkevarer, som innebærer at drikke med mye sukker får en høyere avgift mens sukkerfrie drikkevarer får en lavere avgift.
- I Ringnes har vi jobbet ufortrødens med å snu forbruket fra sukker til sukkerfrie alternativer gjennom denne perioden. I løpet av 2020 har vi oppnådd en sukkerfriandel på 83 prosent. Innen 2022 er målet at 90 % av all brusen vi selger skal være uten tilsatt sukker, forteller Røed, som understreker at dette er et resultat av en langsiktig satsing på god smak og godt utvalg.
Differensiert avgift
- Når myndighetene fra 1. juli innfører den nye differensierte avgiften, tar vi bruk et nytt verktøy i arbeidet med å snu forbruket bort fra sukker til fordel for alternativer uten sukker, sier Røed.
Selv om godt over 60 prosent av brusvolumene i Norge er sukkerfrie, er det fortsatt en vei å gå. For hver prosent vi klarer å snu det samlede forbruket av brus fra sukker til sukkerfritt tar vi ut 480 tonn sukker fra det norske forbruket.
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom