Samisk nattklubb på Europas største urfolksfestival

Riddu Riđđu festivála gjentar suksesskonseptet Club Lávvu til sommeren, denne gangen i samarbeid med IDJA - Sámi Club Night. I dag annonserer arrangørene at grønlandske Uyarakq, samiske Nagirĉalmiid og Sicangu Lakota rapper Frank Waln skal skape het klubbstemning i Olmmáivággi.
Uyarakq til Riddu Riđđu

Sicangu Lakota rapper og aktivist Frank Waln fra Rosebud reservatet i South Dakota kommer til Riddu Riđđu! Han er utdannet innenfor lydkunst og akustikk fra Columbia College Chicago hvor han ble tildelt Mayor's Award for Civic Engagement. Som kurator designet han nylig et musikkoppslukende rom i den nye Native American Exhibition Hall på Field Museum i Chicago.

Doom-metal og hip-hop på årets club lávvu
Aqqalu Berthelsen, også kjent som Uyarakq, ble født i Nuuk i Grønland på midten av 80-tallet. Han er en selvlært musikkprodusent/komponist og DJ med bakgrunn fra metalmusikk. Han er for tiden aktiv i den urfolks sirkumpolare hiphop- og rap-scenen med en fot på to kontinenter, det nordamerikanske arktiske og det europeiske arktiske.

Nagirčalmmiid (Med Søvnige Øyne) var en reaksjon til den dødelige kjedsomheten som inntraff med covid-19, våren 2020. Når livet er tungt, skriver man enda tyngre musikk. Valget ble doom-metal, men gjort på deres vis. Her går det i alt fra tunge og seige riff, melankolske akkorder med et post-hardcore-dryss, punkens fart og smakfull joik toppet med støy.

Erle Bårdsdatter Sæther, styreleder i IDJA - Sámi Club Night, er stolt av slippet:

Jeg og flere i styret har jobbet med Riddu i mange år og synes det er en viktig møteplass for samer både i og utenfor Sápmi. For meg har det vært spesielt viktig for mitt engasjement i og for det samiske samfunnet. Derfor er jeg kjempeglad for at IDJA - Sámi Club Night skal samarbeide med Riddu og får være medarrangør på Club Lávvu! Jeg gleder meg til dansing og god stemning, og vet dette blir sykt rått!

Billetter til Riddu Riđđu festivála 2023 er nå i salg på riddu.no. Fra før har festivalen annonsert Ana Tijoux, Rolffa, Go_A, Katarina Barruk, Lávre, Stand-up: Isalill Kolpus, Hildá & Tuomas, Hva er det som spiser meg om natten, Small time giants, Manne og forestillingen 7 % samisk til sommerens program.

Sajje SolbakkFestivalsjefRiddu Riđđu festivála

Tel:46950573

Uyarakq til Riddu Riđđu

Om Riddu Riđđu Festivála

Riddu Riđđu Festivála
Senter for nordlige folk
9144 Samuelsberg

+ 47 971 39 493https://riddu.no/

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.

Følg pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riddu Riđđu Festivála på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála

Bonju álgoálbmogat gudnejahttojuvvojit dán jagáš Riddu Riđđus14.3.2024 06:45:55 CET | Pressemelding

"Dán jagi davvi álbmot" prošeavttain Riddu Riđđu bovdejit ja gudnejahttet dihto davviguovllu álgoálbmoga juohke jagi. Dán jagi festiválas botkejit badjel 20 jagi guhkes festiválaárbevieruin, go sii eai leat válljen ovdanbuktit dihto álgoálbmoga, muhto čájehit álgoálbmotmáilmmi sohkabealle- ja seksualitehta girjáivuođa. Dán jagi davvi álbmot 2024 leat bonju álgoálbmogat!