Samhandlinga med frivilligheten om koronapandemien må evalueres

Koronakommisjonen sin nylige rapport anbefaler at samarbeidet mellom det offentlige og frivilligheten evalueres nærmere. Vi forventer at det følges opp, sier Frivillighet Norge.
Bilde fra NOU

14. april leverte Koronakommisjonen sin omfattende evaluering av hvordan regjeringen har håndtert koronapandemien. Her står det blant annet at «det vil være nyttig å evaluere samarbeidet mellom myndighetene og frivilligheten for å trekke ut gode erfaringer for likeverdig offentlig–frivillig samarbeid for framtiden. Samarbeid i krise bør bygge på likeverdig samarbeid i normalsituasjoner.» (kap. 18 s 206-207).

Må evaluere sammen med frivilligheten

Frivillighet Norge er enige med kommisjonen, og ber regjeringen evaluere samarbeidet med frivilligheten både nasjonalt og lokalt.

– Det hadde vært svært vanskelig for myndighetene å håndtere denne krisen uten frivilligheten på laget, enten det gjelder direkte helsearbeid, informasjonsformidling til minoritetsbefolkningen eller aktivisering av barn og unge, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

– Vi er glade for at kommisjonen er så tydelig på den viktige rollen frivilligheten har spilt under pandemien, og enige i behovet for mer omfattende evaluering. Vi forventer at regjeringen nå tar initiativ til en slik evaluering, og at bredden av frivillige organisasjoner og Frivillighet Norge blir inkludert i prosessen, sier Stian Slotterøy Johnsen.

Kriser skjer der folk bor

Frivillighet Norge understreker betydningen av at en ser på hvordan de frivillige organisasjonene og myndighetene har samarbeidet lokalt og regionalt.

– Uansett hvor store kriser er, skjer de der folk bor, og det har vært lokale forskjeller på hvor godt beredskapsarbeidet har fungert. Ifølge våre medlemsorganisasjoner, har samhandlingen med kommune og fylke fungert aller best der det allerede var etablerte rammer for samarbeid med kommune og frivillighet. Det er en viktig erfaring å ta med seg videre når man ruster seg for kommende kriser av lokal, nasjonal og internasjonal art, sier Stian Slotterøy Johnsen.

Mer informasjon:

Bilde fra NOU
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen (Foto: Birgitte Heneide / Frivillighet Norge) (Bildet kan brukes fritt mot fotokreditering)