Samferdselsministeren på NLFs kjettingdag

-Jeg er glad for at NLF har tatt initiativet til å etablere 1. november som den årlige kjettingdagen, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da han i morges var med på kjettingkontroll på Taralrud kontrollstasjon syd for Oslo.
Foto: Andrè Kjernsli, NLF

Valget av dato for kjettingdagen, som er en NLF-kampanje som er ny av året, er ikke tilfeldig. 1. november er datoen det er krav om 5mm mønsterdybde, piggdekk er tillatt, og lastebilene skal være utstyrt med hjulkjetting i tilfelle kjøreforholdene krever det.

På Taralrud kontrollstasjon møttes blant annet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP), Ingrid Dahl Hovland som er vegdirektør i Statens Vegvesen, og Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF. Målet var å skape en felles forståelse for hvorfor NLF ønsker å sette søkelyset på nettopp dette.

Godt samarbeid

-Jeg setter pris på at vi har fått til dette møte, og jeg er spesielt glad for at statsråden tok seg tid til å treffe oss, sa Geir A. Mo. I tillegg er jeg fornøyd med at Statens vegvesen er med og setter sitt stempel på denne kampanjen vi nå gjennomfører.

I dag er NLF ute på mange kontrollstasjoner for å informere lastebilsjåfører om bruken av kjetting. Noen steder i landet er vinteren allerede godt i gang, men andre steder lar den vente på seg.

NLF benyttet anledningen til å dele ut informasjonsmateriell på norsk og engelsk om hvordan man bruker hjulkjetting. I tillegg deles det også ut «lastebilens vintervettregler» på samme språk.

-Jeg skulle ønske det snødde her i dag, sa leder av utekontroll sør i Statens vegvesen, Erik Wolff da han presenterte Statens vegvesens kontrollarbeid.

Skiftende kjøreforhold

Etter en kort gjennomgang inne på kontoret bar det ut slik at alle kunne få se hvordan kontrollarbeidet blir gjennomført. Wolff kunne fortelle at det ved Taralrud kontrollstasjon passerer 6500 tungbiler hvert døgn.

-Vi driver stikkprøvekontroll, og ønsker å være så målrettet som mulig, understreket han.

Ingrid Dahl Hovland snakket om utfordringene vi har med skiftende vær- og føreforhold i mange i deler av landet.

-Mange steder opplever sjåførene væromslag og kraftig snøfall som i løpet av noen minutter gjør det vanskelig å kjøre. Da er det så viktig å ha både dekk og hjulkjettinger i orden, understreket hun.

Foto: Andrè Kjernsli, NLF