UiO - Det juridiske fakultet

Sameretten må være en del av norske juristers kunnskapsgrunnlag

Fosendommen viser at sameretten må være en del av norske juristers kunnskapsgrunnlag, og at den har sin selvfølgelige plass i juristutdanningen. På det første samerettssymposiet ved Det juridiske fakultet i Oslo settes fokus på sameretten etter Fosendommen.
Storheia vindpark.
Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge
Storheia vindpark. Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge

Mandag 11. oktober 2021 slo Høyesterett fast at konsesjonene for utbygging av vindkraft på Storheia og Roan er ulovlige fordi de krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Dette er første gang samiske parter vinner en inngrepssak i Høyesterett på grunnlag av menneskerettighetene.

På samerettssymposiet 2. desember blir det innlegg og paneldebatt med jurister med god innsikt i samerettslige spørsmål:

• Kirsti Strøm Bull er Professor Emeritus ved institutt for Privatrett  ved UiO. Hun har lang erfaring innen samerettsforskningen med et særlig fokus på reindrift.
  • Jon Gauslaa er leder for Finnmarkskommisjonen. Han har tidligere vært sekretariatsleder for Samerettsutvalget I og leder av Samerettsutvalget II. Han har også bakgrunn fra Bellona.
  • Knut Hurum  er  gründer, partner og advokat (H) i advokatfirmaet Fend. Han har blant annet bakgrunn fra advokatfirmaet Hjort, Universitet i Tromsø, og Nord-Troms tingrett.
  • Øyvind Ravna er professor ved Universitet i Tromsø. Ravna er sterkt engasjert i rettighetsarbeid og har drevet forskning og formidling på en rekke samerettslige og samerettspolitiske felt.
  • Kristin Bergtora Sandvik er professor i rettssosiologi ved UiO. Hun har forsket på rettslig mobilisering i Colombia og Uganda  og jobber nå med å kartlegge de rettslige ettervirkningene av 22 juli.
  • Kine Steinsvik  er dommer i Norges Høyesterett. Steinsvik har tidligere vært ved regjeringsadvokaten og var fungerende riksmegler i 2018.

Symposiet kan følges digitalt.

Program.

Storheia vindpark.
Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge
Storheia vindpark. Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge

Om UiO - Det juridiske fakultet

UiO - Det juridiske fakultet
Domus Juridica, Kristian Augusts gate 17

22 85 95 00http://www.jus.uio.no

Det juridiske fakultetet i Oslo er den største utdanningsinstitusjonen i landet for juristar, og ein sentral aktør innan juridisk forsking.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det juridiske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet