UiO - Det juridiske fakultet

Sameretten må være en del av norske juristers kunnskapsgrunnlag

Fosendommen viser at sameretten må være en del av norske juristers kunnskapsgrunnlag, og at den har sin selvfølgelige plass i juristutdanningen. På det første samerettssymposiet ved Det juridiske fakultet i Oslo settes fokus på sameretten etter Fosendommen.

Storheia vindpark.
Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge
Storheia vindpark. Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge

Mandag 11. oktober 2021 slo Høyesterett fast at konsesjonene for utbygging av vindkraft på Storheia og Roan er ulovlige fordi de krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27. Dette er første gang samiske parter vinner en inngrepssak i Høyesterett på grunnlag av menneskerettighetene.

På samerettssymposiet 2. desember blir det innlegg og paneldebatt med jurister med god innsikt i samerettslige spørsmål:

• Kirsti Strøm Bull er Professor Emeritus ved institutt for Privatrett  ved UiO. Hun har lang erfaring innen samerettsforskningen med et særlig fokus på reindrift.
  • Jon Gauslaa er leder for Finnmarkskommisjonen. Han har tidligere vært sekretariatsleder for Samerettsutvalget I og leder av Samerettsutvalget II. Han har også bakgrunn fra Bellona.
  • Knut Hurum  er  gründer, partner og advokat (H) i advokatfirmaet Fend. Han har blant annet bakgrunn fra advokatfirmaet Hjort, Universitet i Tromsø, og Nord-Troms tingrett.
  • Øyvind Ravna er professor ved Universitet i Tromsø. Ravna er sterkt engasjert i rettighetsarbeid og har drevet forskning og formidling på en rekke samerettslige og samerettspolitiske felt.
  • Kristin Bergtora Sandvik er professor i rettssosiologi ved UiO. Hun har forsket på rettslig mobilisering i Colombia og Uganda  og jobber nå med å kartlegge de rettslige ettervirkningene av 22 juli.
  • Kine Steinsvik  er dommer i Norges Høyesterett. Steinsvik har tidligere vært ved regjeringsadvokaten og var fungerende riksmegler i 2018.

Symposiet kan følges digitalt.

Program.

Storheia vindpark.
Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge
Storheia vindpark. Foto: ©NTB Fotograf: Heiko Junge

Om UiO - Det juridiske fakultet

UiO - Det juridiske fakultet
Karl Johans gate 47

22 85 95 00http://www.jus.uio.no

Det juridiske fakultetet i Oslo er den største utdanningsinstitusjonen i landet for juristar, og ein sentral aktør innan juridisk forsking.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det juridiske fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det juridiske fakultet

Disputas 14. juni: "Forebyggende bruk av overvåkingsmetoder i beskyttelsen av nasjonal sikkerhet"25.5.2021 13:28:01 CEST | Pressemelding

En ny avhandling fra Det juridiske fakultet konkluderer med at forebyggende overvåking kan rettferdiggjøres innenfor rammene av en demokratisk rettsstat. Lovgivningen må imidlertid stille opp en tydeligere norm for hvilke handlinger som kan utløse slik overvåking, og stille tydeligere krav til den dokumentasjonen som kreves for at normen er oppfylt. Avhandlingen presenterer et forslag til formulering av en slik norm.

PODKAST: - Vi trenger en offentlig samtale om hva vaksinepasset skal brukes til11.5.2021 10:37:36 CEST | Pressemelding

Hvilket vaksinepass bør vi få i Norge, og hvorfor er det slik at vi også kan miste litt frihet ved å innføre vaksinepass? Og hva med fattige land, hvordan kan rike lands vaksinasjonsprogrammer og vaksinepass påvirke dem? Disse og flere nasjonale og globale problemstillinger rundt vaksiner og vaksinepass kan du høre om i en ny podcast-episode fra Universitetsplassen, hvor professor Kristin Bergtora sandvik og førsteamanuensis Anne Kjersti Befring deler sine tanker og kunnskaper rundt temaet.