Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Mercedes-Benz B 250e. Foto: © Daimler AG

- For modellene i kompaktklassen med EQ Power er elektrisk kjøreglede og egnethet til hverdagslig bruk viktig. En imponerende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, uten at det går på bekostning av bilens øvrige kvaliteter, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Kompakt kraftpakke
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og vil med CLA 250e Coupé ta deg fra 0-100 km/t på kun 6,8 sekunder. Den elektriske toppfarten er på 140 km/t og med norske fartsgrenser gjør det at du i praksis kan være ren elbilist om du ønsker det. Dersom fri fart på tyske motorveier frister mer, er det godt å vite at nålen ikke stopper før det står 240 km/t med forbrenningsmotoren aktiv.

Stor batterikapasitet og hurtiglading
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWh, og er dermed det største i segmentet. De kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.

Flatt gulv
For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et helt flatt gulv.

Elektrisk MBUX
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon. Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.

Tekniske data

B 250e CLA 250e Coupé

CLA 250e
Shooting Brake

Priser fra kr.  454.900,- 471.900,- 486.900,-
Sylinderarrangement 4 i rekke 4 i rekke 4 i rekke
Volum (cc) 1332 1332 1332
Ytelse bensinmotor (kW/hk ved rpm) 118/160 ved 5500 118/160 ved 5500 118/160 ved 5500
Dreiemoment bensinmotor (Nm ved rpm) 230 ved 1620 230 ved 1620 230 ved 1620
Ytelse elektrisk motor (kW) 75 75 75
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 330 330 330
Systemytelse (kW/hp) 160/218 160/218 160/218
System-dreiemoment (Nm) 450 450 450
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 6,8 6,8 6,9
Toppfart (km/t) 235 240 235
Toppfart, elektrisk (km/t) 140 140 140
Blandet forbruk (l/100 km) 0,14-0,16 1,4-1,5 1,4-1,6
Blandet utslipp CO2 (g/km) 32-36 31-35 33-37
Totalt batterikapasitet (kWh) 15,6 15,6 15,6
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) 56-67 60-69 58-68

Mercedes-Benz B 250e. Foto: © Daimler AG
CLA Coupe plug-in hybrid. Foto: © Daimler AG
CLA Shooting Brake plug-in hybrid.Foto: © Daimler AG

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.