Salgsstart på nye EQS 53 4MATIC+

Nye EQS 53 4MATIC+ er den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Den har en effekt på opptil 761 hestekrefter og et dreiemoment på opptil 1020 Nm. Modellen er nå klar for bestilling, med en startpris på 1.304.000,-. De første bilene forventes på norske veier i første kvartal av 2022.
Salgsstart på nye EQS 53 4MATIC+

- Med Mercedes-AMG på vei inn i en ny elektrisk tidsalder, kan vi allerede i år kjøre det første helelektriske alternativet på norske veier, med modellen EQS 53 AMG. Her snakker vi en effekt, kjørekarakteristikk og lydopplevelse verdig de tre unike bokstavene fra Affalterbach, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

En kraftig elektrisk drivlinje
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ har en kraftig elektrisk drivlinje med to motorer fordelt på for- og bakakselen. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk overfører kreftene til veien under alle kjøreforhold. Grunnversjonen oppnår en maksimal totaleffekt på 658 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 950 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går unna på 3,8 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Maksimal hastighet er begrenset til 220 km/t.

Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke, som er tilgjengelig som tilleggsutstyr, øker den maksimale effekten til 761 hestekrefter i RACE START-modus med boost-funksjon. Det maksimale dreiemomentet er på opptil 1020 Nm. Med denne pakken akselererer den nye Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

EQS 53 4MATIC+ setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 300 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

Batterikapasitet på 107,8 kWh
Litium-ion-batteriet er på 400 V og har en kapasitet på 107,8 kWh. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. Batteristyringssystemet er også konfigurert spesielt for AMG. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

EQS 53 4MATIC+ kan hurtiglades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

AMG SOUND EXPERIENCE
Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært en viktig del av AMG-opplevelsen. Slik vil det også fortsette å være i fremtiden med EQS 53 4MATIC+ som tilfører en ny, kraftig og klangfull lyd til den elektriske kjøringen.

Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: "Authentic" eller "Performance". Den eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.

AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk og AMG RIDE CONTROL+ luftfjæring
Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk som standard. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.

AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive justerbare dempere sammen med bakakselstyring som standard. Som i AMG GT 4-dørs Coupé, baserer luftfjæringen til EQS 53 4MATIC+ seg på et luftfjæringssystem med flere kammer, kombinert med adaptiv og elektronisk kontrollert justerbar demping. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig. Som et resultat er passasjerene nesten helt skjermet mot ujevne veibaner, hvor karosseriet likevel forblir stabilisert på best mulig måte.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er utstyrt med bakakselstyring som standard. Styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen av den store sedanen, og svingradiusen reduseres.

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
MBUX Hyperscreen er det absolutte høydepunktet i interiøret. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Grønn elektrisitet takket være Mercedes me Charge
Med Mercedes me Charge kan kundene lade grønt på alle offentlige ladestasjoner i Europa. Ved hjelp av kvalitetssertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i strømnettet fra Mercedes me Charge. Alle norske EQS-kunder kan bruke IONITY hurtigladningsnettverk gratis i ett år via Mercedes me Charge.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladenettverket i verden, og har for tiden mer enn 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa.

Tekniske data:

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Elektrisk motor

Type

To permanent synkrone motorer (PSM)

Drivlinje

Type

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk

Effekt (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

hk

Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

Nm