Salgsstart på elektriske EQA med 4MATIC firehjulstrekk

To nye utgaver av den elektriske kompakt-SUVen EQA er nå tilgjengelig med 4MATIC firehjulstrekk. Begge utgavene har en rekkevidde på opptil 432 kilometer (WLTP) og kan leveres med tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg. Prisene starter på kr. 444.000,- for EQA 300 4MATIC og 466.000,- for EQA 350 4MATIC. De første bilene forventes i Norge mot slutten av sommeren 2021.
Salgsstart på elektriske EQA med 4MATIC firehjulstrekk.

- Med de nye utgavene introduseres 4MATIC firehjulstrekk og tilhengerfeste med tauekapasitet på opptil 1.800 kg til EQA. Begge utgavene vil få en rekkevidde på opptil 432 kilometer og god bakkeklaring. Med andre ord en bil som vil passe like godt i det urbane bymiljøet, som på langturer med krevende veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Rekkevidde, effekt og lading
Begge utgavene har en rekkevidde på 432 kilometer (WLTP) og en batterikapasitet på 66,5 kWh. EQA 300 4MATIC har en total systemeffekt på 228 hestekrefter og et dreiemoment på 390 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder. EQA 350 4MATIC har en høyere total systemeffekt med sine 292 hestekrefter og et dreiemoment på 520 Nm. Her vil akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tas unna på 6,0 sekunder.

Med hurtiglading på opptil 100 kW kan du lade fra 10 til 80 % på rundt 30 minutter. Den integrerte ombordladeren støtter lading på opptil 11 kW. EQA med firehjulstrekk kommer med ett års Mercedes me Charge abonnement inkludert. Med Mercedes me Charge har kundene tilgang på mer enn 200.000 ladestasjoner over hele Europa.

EQA 300 4MATIC og EQA 350 4MATIC har en asynkron motor (ASM) på forakselen og en permanent synkron motor (PSM) på bakakselen. Kraftdistribusjonen mellom for- og bakaksel er kontrollert 100 ganger i sekundet, avhengig av kjøresituasjonen, og forbruket optimaliseres ved å bruke motoren på bakakselen så ofte som mulig.

Et høyt utstyrsnivå som standard
EQA fra Mercedes-EQ leveres godt utstyrt som standard. Inkludert er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), navigasjon med Electric Intelligence, LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent og elektrisk EASY-PACK bakluke. Videre vil du finne 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbare korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra oversikt under manøvrering, og et multifunksjons sportsratt i skinn.

Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som et alternativ for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til begge utgavene er på opptil 1.800 kg.

Det vil også være mulig å montere takstativ som ekstrautstyr.

Velkjent EQ-design med sort panelgrill og lyslist
EQA kommer med EQ-familiens distinkte sorte panelgrill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front, mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den smale LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.

En indikasjon på den elektriske karakteren i EQAs interiør er et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen.

Sitteposisjonen er høy og oppreist, noe som er typisk for en SUV og gjør det ikke bare behagelig for å komme inn og ut, men forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.

Tekniske data:

EQA 300 4MATIC

EQA 350 4MATIC

Hjuldrift

Firehjulstrekk

Elektrisk motor

Asynkron motor (ASM) /
Permanent synkron motor (PSM)

Rekkevidde (WLTP)

444.000,-

466.000,-

Salgsstart på elektriske EQA med 4MATIC firehjulstrekk.
EQA fra Mercedes-EQ med 4MATIC firehjulstrekk.
Salgsstart på elektriske EQA med 4MATIC firehjulstrekk.

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.