Salgsstart på elektriske eCitan
- Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et høyt nivå av standardutstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.
En kompakt men romslig elektrisk varebil
eCitan har kompakte utvendige dimensjoner, men tilbyr allikevel godt med plass og en høy lastekapasitet. Det åpner opp for et bredt spekter av mulige bruksområder.
Skyvedørene åpner bredt, og har en lav lasteterskelhøyde på kun 57 centimeter. Dermed er det det enkelt å laste nye eCitan, spesielt på trange plasser, der skyvedører er en stor fordel. Topphengslet bakluke er standard, men bilen kan også bestilles med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader.
eCitan leveres i to forskjellige lengder, der A2 er den lengste utgaven. Den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 1,8 meter, mens den lange versjonen har en lengde på 2,23 meter. Tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.450 kg er tilgjengelig som ekstrautstyr på begge utgavene.
Høyt nivå av standardutstyr
I Norge har eCitan blant annet dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, høydejusterbart førersete, THERMOTRONIC automatisk klimaanlegg, ryggekamera og smartphone integrasjonspakke som standard.
Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, har nye eCitan MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem. Systemets styrker inkluderer det intuitive betjeningskonseptet, stemmestyringsassistenten «Hei, Mercedes» og smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene tilgang til tjenester som Live Traffic Information.
Standardutstyr: |
|
Høyde- og lengdejusterbart ratt |
MBUX multimediasystem med DAB+ |
Skinntrukket multifunksjonsratt |
Smartphone integrasjonspakke |
Ryggekamera |
KEYLESS-GO startfunksjon |
Varmedempende glass |
THERMOTRONIC automatisk klimaanlegg |
LED-belysning |
Skillevegg med vindu |
Cruise control |
Lakkerte dørhåndtak og skinner |
Skyvedører på begge sider med vindu |
LED High Performance hovedlys |
Rekkevidde på opptil 284 kilometer (WLTP)
eCitan har en elektrisk motor med en maksimal effekt på 90 kW (122 hk) som driver forhjulene. Det maksimale dreiemomentet på 245 newtonmeter er tilgjengelig helt fra start. Litium-ion-batteriet har en anvendbar kapasitet på 45 kWh, og er plassert foran bakakselen, hvor det også er beskyttet under en eventuell kollisjon.
eCitan kan lades med vekselstrøm (AC) med en effekt på opptil 22 kW gjennom den kraftige innebygde ombordladeren. På hurtigladestasjoner med likestrøm (DC) går det enda raskere, og avhengig av ladestatus (SoC) og temperatur på høyspenningsbatteriet, lader eCitan med en maksimal effekt på opptil 80 kW. Dette betyr at den kan lades fra 10 til 80 prosent SoC på rundt 38 minutter. Ladekontakten er plassert foran, under Mercedes-Benz stjernen.
Stort fokus på sikkerhet
Sikkerhet er en viktig verdi hos Mercedes-Benz. De omfattende moderne kjøreassistentsystemene bidrar til å sikre det høye sikkerhetsnivået i den nye eCitan. Flere sikkerhetssystemer er standard og omfatter blant annet ATTENTION ASSIST, Crosswind Assist og Hill Start Assist.
I kjøreassistentpakken (tilleggsutstyr) er DISTRONIC adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye eCitan bestilles med tilhengerstabilisering.
eCitan varebil er utstyrt som standard med seks kollisjonsputer.
Bedre oversikt selv i dårlig vær
eCitan har LED High Performance-lykter som standard. De gir større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.
Med et kamera installert bak frontruten overvåker systemet kontinuerlig trafikken, og fra en hastighet på 40 km/t regulerer det lysfordelingen på best mulig måte. Hvis systemet oppdager møtende kjøretøy, eller kjøretøy som ligger foran, dimmer det automatisk lysene. Dette betyr at føreren ikke lenger trenger å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys, og dermed kan dra fordel av å ha fjernlys i lengre tid.
For å sikre best mulig syn i mørket, eller ved dårlig vær, sørger standard lys- og regnsensor for at frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk under passende værforhold.
Tekniske data – Motor og batteri:
Motor og batteri |
eCitan |
Motor |
Elektrisk motor |
Drivlinje |
Forhjulstrekk |
Effekt |
122 hk |
Dreiemoment |
245 Nm |
Toppfart |
132 km/t |
Batterikapasitet (anvendbar) |
45 kWh |
Rekkevidde (WLTP) |
284 km |
Kombinert forbruk (WLTP) |
18,96 kWh/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
Tekniske data – Mål og vekt:
Mål og vekt |
eCitan A1 |
eCitan A2 |
Lengde / bredde / høyde |
4.498 / 1.859 / 1.819 mm |
4.922 / 1.859 / 1.830 mm |
Akselavstand |
2.716 mm |
3.100 mm |
Lastevolum |
2,9 m3 |
3,62 m3 |
Nyttelast |
532 – 544 kg |
710 – 722 kg |
Totalvekt |
2.220 – 2.240 kg |
2.480 – 2500 kg |
Taklast |
80 kg med takstativ |
80 kg med takstativ |
Tilhengervekt |
1.450 kg |
1.450 kg |
Priser:
Priser |
eCitan A1 |
eCitan A2 |
Fra kr. (eks mva. og avgift) |
437.900,- |
457.900,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noPer Ragnar JohansenSalgsdirektør Mercedes-Benz Varebil
per.ragnar.johansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugKonserndirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom