Salget av smaksatt melk gikk opp 4 prosent siste året – og 74 prosent på 10 år
Smaksatt melk - som sjokolademelk og iskaffe - har de siste ti årene hatt en formidabel vekst med en volumøkning på hele 74 prosent, og fra 2021 til 2022 fortsatte økningen med 4 prosent.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no, Terese Glemminge Arnesen mener det er innovasjoner innen kategorien som er hovedårsaken til den store økningen.
– Våre markedstall viser en positiv trend i salget av populære produkter som sjokolademelk, og vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende produkter på markedet som inneholder lite eller er helt uten tilsatt sukker. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Glemminge Arnesen.
God innovasjon lønner seg
Det er de senere årene blitt utviklet varianter med lite eller uten tilsatt sukker, som har ført til at melk med smak har gått fra først og fremst å være koseprodukter til produkter vi tillater oss å drikke oftere.
– Et større utvalg av for eksempel sjokolademelk og yoghurt med lite tilsatt sukker har vist seg å være noe forbrukerne ønsker. Gode innovasjoner gjør at forbrukerne kan ta bevisste, sunne valg i butikken, sier ernæringsrådgiveren.
Fra koseprodukt til frokostbordet
Undersøkelser fra Melk.no viser at sjokolademelk er spesielt populært blant unge gutter, men etter at de nye variantene uten sukker har kommet på markedet har drikken blitt attraktiv for flere, også yngre jenter og barnefamilier.
– Konkurransen i drikkemarkedet har eksplodert de siste årene, og da synes vi det er fint å se at det lages sunne drikker som smaker godt for barn og unge. Og det beste med sjokolademelken er at den inneholder de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk, og er en viktig kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og jod. Sånn sett passer sjokolademelk like godt i bursdager som på frokostbordet, sier ernæringsrådgiveren.
Bidrar til bedre folkehelse
– Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt. Med stadig flere sunne varianter å velge i håper vi det kan være lettere for folk å ta gode matvalg og spise sunt, avslutter Glemminge Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Riskrem - dessertfavoritt på julaften21.12.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Riskrem er og blir nordmenns store juledessert. Over halvparten av oss, hele 54 prosent, har denne klassikeren på bordet på julaften. Det viser en ny undersøkelse gjort av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
6 grep for mindre matsvinn og dårlig samvittighet i jula18.12.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Mange handler inn altfor mye mat til jul, noe som fører til unødvendig matsvinn. Hele 43 prosent oppgir at å kaste mat i jula gir dem dårlig samvittighet, ifølge nye undersøkelser av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
5 gode nyheter for melk og meieri i 202417.12.2024 10:20:34 CET | Pressemelding
Det har vært et godt år for meierisektoren. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) har samlet de beste nyhetene. - 2024 har vært unikt, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Julegrøt: 3 av 4 nordmenn elsker den12.12.2024 06:30:00 CET | Pressemelding
For mange er julegrøt selve smaken av jul, og en ny undersøkelse fra Norstat utført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at tre av fire nordmenn spiser julegrøt minst én gang i desember. Julegrøt er en tradisjon som skaper samhold, enten det er med familie, venner, naboer eller kollegaer.
8 av 10 foretrekker ekte meierismør i julebaksten10.12.2024 04:00:00 CET | Pressemelding
Smaken av ekte meierismør trumfer margarin i julebaksten, viser en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Hele 81 prosent av alle som har en preferanse, sier at de foretrekker julekaker bakt med smør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom