Salget av smaksatt melk gikk opp 4 prosent siste året – og 74 prosent på 10 år

Smaksatt melk - som sjokolademelk og iskaffe - har de siste ti årene hatt en formidabel vekst med en volumøkning på hele 74 prosent, og fra 2021 til 2022 fortsatte økningen med 4 prosent.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no, Terese Glemminge Arnesen mener det er innovasjoner innen kategorien som er hovedårsaken til den store økningen.
– Våre markedstall viser en positiv trend i salget av populære produkter som sjokolademelk, og vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende produkter på markedet som inneholder lite eller er helt uten tilsatt sukker. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Glemminge Arnesen.
God innovasjon lønner seg
Det er de senere årene blitt utviklet varianter med lite eller uten tilsatt sukker, som har ført til at melk med smak har gått fra først og fremst å være koseprodukter til produkter vi tillater oss å drikke oftere.
– Et større utvalg av for eksempel sjokolademelk og yoghurt med lite tilsatt sukker har vist seg å være noe forbrukerne ønsker. Gode innovasjoner gjør at forbrukerne kan ta bevisste, sunne valg i butikken, sier ernæringsrådgiveren.
Fra koseprodukt til frokostbordet
Undersøkelser fra Melk.no viser at sjokolademelk er spesielt populært blant unge gutter, men etter at de nye variantene uten sukker har kommet på markedet har drikken blitt attraktiv for flere, også yngre jenter og barnefamilier.
– Konkurransen i drikkemarkedet har eksplodert de siste årene, og da synes vi det er fint å se at det lages sunne drikker som smaker godt for barn og unge. Og det beste med sjokolademelken er at den inneholder de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk, og er en viktig kilde til blant annet kalsium, B-vitaminer og jod. Sånn sett passer sjokolademelk like godt i bursdager som på frokostbordet, sier ernæringsrådgiveren.
Bidrar til bedre folkehelse
– Helsemyndighetene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, og for å bidra til å dekke jodinntaket bør to av tre porsjoner være melk, syrnet melk eller yoghurt. Med stadig flere sunne varianter å velge i håper vi det kan være lettere for folk å ta gode matvalg og spise sunt, avslutter Glemminge Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom