Salget av ost til værs i pandemien
Den positive utviklingen i salget av melk og meieriprodukter under pandemien fortsetter. Tallene viser en formidabel vekst i alle kategorier i tredje kvartal. Ost har økt med hele 11, 2 % i dette kvartalet sammenlignet med tredje kvartal i fjor.

Etter mange år med jevn nedgang i salget av melk og meieriprodukter, har koronapandemien snudd opp ned på nordmenns forbruksvaner. I årets tredje kvartal har vårt forbruk av ost økt betydelig. Kremost har hatt en overraskende vekst på nesten 43 %, og smelteost har økt med nesten 18 %. Den populære gulosten har en vekst på 12 %, noe som utgjør et mersalg på hele 1,9 millioner tonn gulost i tredje kvartal.
«Den store økningen i årets tredje kvartal skyldes nok først og fremst at vi i sommer har feriert i eget land, og at vi har nytt godt av de norske meieriproduktene både hjemme og på Norgesferie. Dessuten er det jo nesten slutt på grensehandelen som særlig kan ha en innvirkning på salg av ost. Generelt sett ser vi en «kjøleskapseffekt» ved at folk spiser langt mer av omtrent alle typer meieriprodukter jo oftere de er nærme kjøleskapet sitt», sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Mer positive holdninger til norske meieriprodukter
«Undersøkelser vi har gjort viser at nordmenn etter utbruddet av Covid-19 har fått enda mer positive holdninger knyttet til meieriprodukter både relatert til norsk melkeproduksjon, melkebønder og meieriproduktenes plass i kostholdet. Denne utviklingen bidrar til det økte forbruket da folk flest setter stor pris på de verdier sunne og lokalproduserte råvarer som melk og ost representerer», sier Berg Hauge.
Økning i alle meieriproduktkategorier i tredje kvartal
I tillegg til stor økning i ost har også alle de andre meierikategoriene økt i tredje kvartal sammenlignet med tredje kvartal i fjor, noe som er svært uvanlig.
- Melk har økt med 2,7 %
- Yoghurt har økt med 6,8 %
- Rømme har økt med 6,7 %
- Fløte har økt med 6,9 %
- Smør har økt med 6,8 %
«Det er gledelig å se at salget av både melk og andre meieriprodukter fortsetter den formidable økningen vi så før sommeren. Norske meieriprodukter er viktige grunnsteiner i kostholdet vårt som inneholder flere viktige næringsstoffer vi trenger hver eneste dag. I utfordrende tider som nå søker vi det som er sunt, trygt og som har høy kvalitet, og norske meieriprodukter scorer høyt på alle disse områdene. Vi ser at stadig flere forbrukere får øynene opp for dette og den gode jobben norske melkebønder gjør hver dag», avslutter hun.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noKnut BjørgenLeder kommunikasjon og marked
Tel:93007600knut@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Drømmeår for norske meieriprodukter i 202011.2.2021 11:17:09 CET | Pressemelding
Etter mange år med jevn nedgang i omsetningen av melk snudde det opp ned i 2020. Nordmenns endrede forbruksvarer i pandemien sørget for at omsetningen av norske meieriprodukter økte formidabelt i fjor. Landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad er fornøyd med utviklingen.
Riskrem er nordmenns dessertfavoritt på julaften21.12.2020 07:42:39 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse viser at hele 44 prosent av Norges befolkning koser seg med riskrem på julaften. Desserten topper listen i alle fylker utenom ett – Trønderne spiser helst multekrem.
3 av 4 nordmenn spiser julegrøt i desember2.12.2020 08:30:00 CET | Pressemelding
Julegrøt er en av julas sterkeste tradisjoner. En ny undersøkelse viser at 3 av 4 nordmenn spiser risengrynsgrøt i løpet av julemåneden desember. Halvparten av oss tjuvstarter med julegrøten før selve julen kommer, og lille julaften er den største dagen.
Urbane kvinner elsker den sunne havregrøten22.10.2020 08:45:00 CEST | Pressemelding
Vi spiser dobbelt så mye havregrøt nå som for ti år siden. I Oslo spiser nesten 30 % havregrøt ukentlig.
Ferske salgstall fra første halvår:22.9.2020 11:03:53 CEST | Pressemelding
Norske meieriprodukter selger som aldri før Koronakrisen har forandret nordmenns syn på melk og melkeproduksjon, og nå går melkesalget til himmels. Med mer hjemmetid og økt behov for trygghet har nordmenn kjøpt over 2 millioner liter mer melk første halvår enn samme periode i fjor. I tillegg til at forbruket av melk øker, spiser vi også mer ost og yoghurt enn tidligere.
Skål for verdens melkedag!29.5.2020 08:12:00 CEST | Pressemelding
Den 1. juni feires verdens melkedag, og det skåles i melk verden rundt. Samtidig viser ferske salgstall at nordmenn kjøper mer melk enn på lenge.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom