Salget av ost til værs i pandemien

Etter mange år med jevn nedgang i salget av melk og meieriprodukter, har koronapandemien snudd opp ned på nordmenns forbruksvaner. I årets tredje kvartal har vårt forbruk av ost økt betydelig. Kremost har hatt en overraskende vekst på nesten 43 %, og smelteost har økt med nesten 18 %. Den populære gulosten har en vekst på 12 %, noe som utgjør et mersalg på hele 1,9 millioner tonn gulost i tredje kvartal.
«Den store økningen i årets tredje kvartal skyldes nok først og fremst at vi i sommer har feriert i eget land, og at vi har nytt godt av de norske meieriproduktene både hjemme og på Norgesferie. Dessuten er det jo nesten slutt på grensehandelen som særlig kan ha en innvirkning på salg av ost. Generelt sett ser vi en «kjøleskapseffekt» ved at folk spiser langt mer av omtrent alle typer meieriprodukter jo oftere de er nærme kjøleskapet sitt», sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Mer positive holdninger til norske meieriprodukter
«Undersøkelser vi har gjort viser at nordmenn etter utbruddet av Covid-19 har fått enda mer positive holdninger knyttet til meieriprodukter både relatert til norsk melkeproduksjon, melkebønder og meieriproduktenes plass i kostholdet. Denne utviklingen bidrar til det økte forbruket da folk flest setter stor pris på de verdier sunne og lokalproduserte råvarer som melk og ost representerer», sier Berg Hauge.
Økning i alle meieriproduktkategorier i tredje kvartal
I tillegg til stor økning i ost har også alle de andre meierikategoriene økt i tredje kvartal sammenlignet med tredje kvartal i fjor, noe som er svært uvanlig.
- Melk har økt med 2,7 %
- Yoghurt har økt med 6,8 %
- Rømme har økt med 6,7 %
- Fløte har økt med 6,9 %
- Smør har økt med 6,8 %
«Det er gledelig å se at salget av både melk og andre meieriprodukter fortsetter den formidable økningen vi så før sommeren. Norske meieriprodukter er viktige grunnsteiner i kostholdet vårt som inneholder flere viktige næringsstoffer vi trenger hver eneste dag. I utfordrende tider som nå søker vi det som er sunt, trygt og som har høy kvalitet, og norske meieriprodukter scorer høyt på alle disse områdene. Vi ser at stadig flere forbrukere får øynene opp for dette og den gode jobben norske melkebønder gjør hver dag», avslutter hun.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noKnut BjørgenLeder kommunikasjon og marked
Tel:93007600knut@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom