Sak til arbeidsretten trukket etter enighet mellom partene

Tolkningstvist løst mellom Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening og Handel og Kontor i Norge før saken kom opp i Arbeidsretten. Stevningen dreide seg om tolkning av bestemmelsene i § 3 i Landsoverenskomsten mellom AAF og HK.

AAF er glad for at partene kom fram til en felles løsning på saken før vi kom så langt som til Arbeidsretten. Man vet aldri hvilket utfall en rettsavgjørelse får. Ved å gå i retten kunne vi risikere en dom som ingen av partene var helt fornøyde med.

Første del av enigheten gjaldt en innledende tekst som ikke ved en inkurie har falt ut av overenskomsten, men som begge parter er enige om at skal videreføres. Denne stadfester at partene er enige om at innplassering og opprykk i lønnsgruppe og innen lønnsgruppe skal være basert på en mest mulig objektiv vurdering av den enkelte stilling og stillingsinnehaver og foretas av SU etter reglene i overenskomsten.

Av HKs to påstander i stevningen til Arbeidsretten, ble AAF enig om tolkningen av overenskomsten i samsvar med HKs første påstand; «SU behandler innplassering av stillinger i alle lønnsgrupper (1-5).» Dette kunne vi enes om ettersom foretakene gjennom lokal lønnspolitikk har plassert de ulike stillingene i lønnsgrupper. Dermed kommer det fram hvilke stillinger som faller inn under gruppe 5 og får sin lønn fastsatt av foretakets besluttende organer. Når det opprettes nye typer stillinger, skal SU vurdere hvilken lønnsgruppe stillingen hører hjemme. AAF er enig at dette også skal gjelder for nyopprettede lederstillinger og stillinger med spesialkompetanse som hører til i lønnsgruppe 5. Her er det viktig å legge til at ved uenighet i SU er det mulig å ta tvisten videre til det sentrale SU-utvalget, hvor arbeidsgiversiden har styringsretten. Det er enighet om at avklaringer i det sentrale SU-utvalget må skje fortløpende slik at eventuell tvist om lønnsinnplassering for nyopprettede stillinger landes i god tid før ansettelse. Det er ikke ofte det opprettes nye lederstillinger eller stillinger med spesialkompetanse. Derfor var dette ikke et svært viktig prinsipp for AAF. Vi var villige til å enes om dette punktet for å slippe å bringe hele sakskomplekset inn for Arbeidsretten.

Påstanden fra HK om at SU skal beslutte lønnsinnplassering innenfor alle lønnsgrupper og ikke i lønnsgrupper som overenskomsten tilsier, er AAF derimot ikke enig i. HKs tolkning er ikke i tråd med ordlyden i avtalen og ville føre med seg store praktiske utfordringer ved tilsetting. I ansettelsesprosesser vil tidsfaktoren ved fastsettelse av ansiennitet og erfaring for nøyaktig lønnsinnplassering være avgjørende for at foretaket ikke skal miste ønskede kandidater. Partssamarbeid krever at partene har tillit til hverandre og tiltro til at overenskomsten ordlyd blir fulgt. Ved lønnsinnplassering av nyansatte forutsetter AAF at HK må ha tillit til at arbeidsgiverne følger kriteriene i den sentrale overenskomsten og vedtakene som følger av lokal lønnspolitikk. Den endelige innplasseringen får SU i tillegg mulighet til å vurdere gjennom den årlige SU-møtet i foretakene.