SAIC Maxus MIFA 9 lansert på Guangzhou Auto Show

Tidligere i år ble Maxus sin helt nye og intelligente MIFA-plattform lansert på Shanghai Auto Motorshow, og forrige uke ble den elektriske luksus-MPV-en MIFA 9 lansert på Guangzhou Auto Show.

Den 19. November ble SAIC Maxus sin første helelektriske luksus-MPV, MIFA 9, lansert under Guanqzhou Auto Show 2021. Dette er en helt ny, stor familiebil med det siste innen teknologi, og er i tillegg spekket med eksklusive detaljer.

I mange år har Maxus jobbet med å utvikle en standardplattform for fremtidige elektriske modeller. Den nye, helelektriske MIFA-plattformen (Maxus Intelligent Flexible Architecture) er en fleksibel standardplattform som muliggjør elektrifisering på tvers av kjøretøytyper, som for eksempel pickup-er, varebiler, MPV-er og andre personbiler. MIFA 9 er en av de første bilene som er basert på den nye og fremtidsrettede plattformen.

En stor, høyteknologisk familiebil

MIFA 9 er en stor familiebil i full størrelse (5370mm lang, 2000mm bred og 1840mm høy), og leverer derfor en svært god plassytelse. Den leveres med ulike seteløsninger, og har god plass for både sjåfør og passasjerer. Alle bilens seter har 6-veis elektronisk justering, og kan både ventileres og oppvarmes. Og ikke nok med det – setene vil også få massasjefunksjon, slik at man kan nyte en avslappet og behagelig kjøretur!

På utsiden har bilens et skarpt og futuristisk uttrykk, noe som følges opp på innsiden av bilen. Ved utvikling av MIFA 9 var målet å skape en høyteknologisk og luksuriøs romskip-aktig atmosfære, så bilen er spekket med høyteknologi og underholdningsutstyr. Ved å integrere flere skjermer rundt om i bilen, er målet å skape en interaktiv opplevelse under kjøring.

Det er ventet at MIFA 9 vil lanseres i Norge 4. kvartal 2022.

Maxus kommer med ti nye elektriske modeller de neste tre årene

SAIC Maxus har en fremtidsrettet og aggressiv strategi for å bli blant de ledende aktørene innen produksjon av elektriske kjøretøy. For å møte en stadig større etterspørsel etter elektriske biler i bilmarkedet, samt konkurrere i high-end-segmentet, planlegger SAIC Maxus å lansere hele 10 nye elektriske bilmodeller i løpet av de neste tre årene. Maxus vil bidra til å realisere visjonen om mindre CO2-utslipp og en grønnere fremtid.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2020 solgte de hele 5,6 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.
SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden.