Sagene Ring ute med sitt fjerde album - "Flukt"

Sagene Ring har alltid skrevet musikk som tar utgangspunkt i den virkelige verden. Bak hver låt ligger det en sann historie, og på dette albumet fortelles det om flyktningene som reiser over Middelhavet og prøver å bygge et nytt liv i Europa og i Norge. For Sagene Ring er det viktig at musikken kan brukes til å formidle dagsaktuelle temaer, som på denne platen omhandler flyktningsproblematikken. Release-konsert finner sted på Vøienvolden gård på Sagene den 05. september!

Sagene Ring (Petter Udland Johansen, Erik Fosse & Per David Martinsen). Foto: Nina Husom.

Sagene Ring: "Flukt" - Album ute nå!

LYTT TIL "FLUKT"  HER

Sterke historier
Erik Fosse har skrevet alle sangene, og tar utgangspunkt i sin egen bakgrunn og erfaringer fra å jobbe som lege med flyktninger flere steder i verden, og ikke minst i Midt-Østen. Sangene er skrevet med respekt og beundring for folkene som må gi opp et helt liv på stedet der de vokste opp, og starte et nytt liv i en fremmed kultur. De risikerer mye for å skape en fremtid for seg og sine, og flere setter livet på spill.

Sangene handler i hovedsak om enkeltpersoners egne historier slik de har fortalt dem i intervjuer i ulike medier. NRK har i flere programmer fortalt historiene til mennesker på flukt. Tekstene til «Leo går i trappen», «Kostas Pinteris», «Sambujang», «Sjåføren», «Forbudte drømmer» og «Hjemme er der hvor du er trygg» er basert på intervjuer og historier i serien «Flukt» vist på NRK i 2017 med Leo Ajkic som programleder. Teksten til «Trandum» er basert på intervjuer og skjebner i programmet om Trandum leir i serien «Helene sjekker inn», vist på NRK i 2017 med Helene Sandvik som programleder. Teksten til «Auberginer og Squash» er basert på intervjuer og historier i programmet «Ceuta i Marokko» fra serien «Mediterranean», produsert av BBC og vist på NRK i 2019 med Simon Reeve som programleder. Teksten til «De kom inn i rommet med skoene på» er basert på reportasjer i Lofotposten i 2019 om Ahmad Charafeddine og hans familie.

Sagene Ring
Sagene Ring ble etablert i 1988 og består av Erik Fosse (sang, gitar og munnspill), Petter Udland Johansen (sang, mandolin og fele), og Per David Martinsen (sang, kor og kontrabass). Bandet ga ut sitt første album «Rett opp fra elva» i 1997, andre album «Sporskift» i 2000, «Nattas fløyel blir til stål» i 2013, og nå «Flukt» i 2021 - alle utgitt på Heilo. På dette albumet er også Sveinung Lilleheier (gitarer, dobro og sandur), Trond Nagell Dahl (trekkspill, piano og orgel), Arnfinn Bergrabb (slagverk) og Arianna Savall (harpe på spor 1) medvirkende.

Release-konsert 05. september, Vøienvolden gård, Sagene i Oslo

Cover foto: Knut Bry

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!