Så stor prisforskjell er det på hurtiglading
– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt, før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.
Hun sikter til tidligere, nokså forvirrende prismodeller, der elbilistene noen steder har betalt per minutt og andre steder per kilowattime - eller en kombinasjon av disse.
Norsk elbilforening har lenge bedt ladeselskapene innføre kilowatt-timeprising. Bu er fornøyd med at de siste ladeselskapene endret prismodellene sine før årets sommerferie, som for 65 prosent av elbilistene også blir en elbilferie.
Noen tar et påslag etter en viss tid for å redusere sjansen for kø på ladestasjonen.
– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.
Billigst å lade elbilen lengst nord
Prisoversikten viser at ladeselskapet Ishavskraft, som har ladere i Troms og Finnmark, er billigst. Her betaler elbilister 4,25 kroner per kilowattimer for hurtiglading og 4,75 kroner per kilowattimer for lynlading.
– Dyrest er Ionity, og de er ganske mye dyrere enn resten av selskapene, sier Bu.
Her må du ut med 8,40 øre for én kilowattime når du lynlader. Ionity er eid av flere bilmerker, som kan gi en mer gunstig rabattavtale på ladingen. Denne oversikten viser drop-in prisene som gjelder for alle.
Tesla har ikke faste drop-in priser. De fleste stedene i Norge har de åpnet opp for andre bilmerker, og prisene varierer fra sted til sted.
Det er viktig å huske på at ved å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, er det en del å spare, som for eksempel i Ladeklubben til Elbilforeningen.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Lading og betaling må bli enklere
Og selv om prismodellene har blitt bedre, ønsker Bu at ladeselskapene gjør hele opplevelsen av å lade, mye enklere.
Et godt eksempel finnes i Tyskland. På Ladeparken Sortimo Innovation Park, er det bare å plugge til bilen for å lade – da starter den umiddelbart å lade sakte. Så går du inn på stasjonen, forteller hvor du lader og de starter ladingen for deg, med rett ladehastighet for bilen din.
Og du kan selvsagt betale med kort, og ladeparken er universelt utformet.
– Dette må være alle elbilisters lademekka! I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers, med roaming sånn som i Ladeklubben. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på, utfordrer Christina Bu.
Bakgrunn:
Hva er forskjellen på hurtiglading og lynlading?
- Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.
- Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.
- Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.
- Det kan du finne ut i Elbilvelgeren, eller i bilens instruksjonsbok.
På elbil.no finner du alltid den oppdaterte prisoversikten
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny undersøkelse: Miljørabatt i bomringen får folk til å velge elbil10.4.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
43 prosent av bilistene i Oslo-området svarer at elbilrabatt i bomringen er viktig for om de velger elbil. Det viser en undersøkelse utført av Opinion.
Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene2.4.2024 12:26:33 CEST | Pressemelding
Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler. – Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nordic EV Summit 2024: Vil europeisk bilbransje tape elbil-kappløpet?2.4.2024 09:34:13 CEST | Pressemelding
Møt internasjonale eksperter og næringslivstopper på Nordic EV Summit 4. og 5. april. Konferansen arrangeres for sjuende gang av Norsk elbilforening, i samarbeid med Nova Spektrum.
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom