Så stor prisforskjell er det på hurtiglading
– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt, før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.
Hun sikter til tidligere, nokså forvirrende prismodeller, der elbilistene noen steder har betalt per minutt og andre steder per kilowattime - eller en kombinasjon av disse.
Norsk elbilforening har lenge bedt ladeselskapene innføre kilowatt-timeprising. Bu er fornøyd med at de siste ladeselskapene endret prismodellene sine før årets sommerferie, som for 65 prosent av elbilistene også blir en elbilferie.
Noen tar et påslag etter en viss tid for å redusere sjansen for kø på ladestasjonen.
– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.
Billigst å lade elbilen lengst nord
Prisoversikten viser at ladeselskapet Ishavskraft, som har ladere i Troms og Finnmark, er billigst. Her betaler elbilister 4,25 kroner per kilowattimer for hurtiglading og 4,75 kroner per kilowattimer for lynlading.
– Dyrest er Ionity, og de er ganske mye dyrere enn resten av selskapene, sier Bu.
Her må du ut med 8,40 øre for én kilowattime når du lynlader. Ionity er eid av flere bilmerker, som kan gi en mer gunstig rabattavtale på ladingen. Denne oversikten viser drop-in prisene som gjelder for alle.
Tesla har ikke faste drop-in priser. De fleste stedene i Norge har de åpnet opp for andre bilmerker, og prisene varierer fra sted til sted.
Det er viktig å huske på at ved å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, er det en del å spare, som for eksempel i Ladeklubben til Elbilforeningen.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Lading og betaling må bli enklere
Og selv om prismodellene har blitt bedre, ønsker Bu at ladeselskapene gjør hele opplevelsen av å lade, mye enklere.
Et godt eksempel finnes i Tyskland. På Ladeparken Sortimo Innovation Park, er det bare å plugge til bilen for å lade – da starter den umiddelbart å lade sakte. Så går du inn på stasjonen, forteller hvor du lader og de starter ladingen for deg, med rett ladehastighet for bilen din.
Og du kan selvsagt betale med kort, og ladeparken er universelt utformet.
– Dette må være alle elbilisters lademekka! I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers, med roaming sånn som i Ladeklubben. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på, utfordrer Christina Bu.
Bakgrunn:
Hva er forskjellen på hurtiglading og lynlading?
- Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.
- Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.
- Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.
- Det kan du finne ut i Elbilvelgeren, eller i bilens instruksjonsbok.
På elbil.no finner du alltid den oppdaterte prisoversikten
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Elbilforeningen fyller 30 år31.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Stortinget forhandler om fremtiden for den norske elbilsatsingen, feirer Elbilforeningen sitt 30-årsjubileum. Den 1. november fyller Elbilforeningen 30 år.
Du kan spare tusenlapper på å leie elbil fremfor fossilbil30.10.2025 08:38:03 CET | Pressemelding
Det lønner seg å velge elbil når du leier bil. Vi har sammenlignet prisene på elbil og fossilbil hos de største leiebilselskapene i Norge.
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig15.10.2025 10:09:52 CEST | Pressemelding
– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
–Vi tåler ikke momsendring på elbil fra januar13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Før statsbudsjettet legges fram onsdag, spekuleres det i om det kommer mer moms på elbil allerede fra starten av 2026. – Det kommer ikke til å skje, både håper og tror generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Jubler over ny elbilrekord i september, men ber nytt Storting om å være varsom med elbilmoms1.10.2025 10:24:12 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget nådde rekordhøye 98,3 prosent i september, viser tall fra OFV. – Dette er fantastiske tall, men husk at sju av ti fortsatt kjører fossilbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
