Så mye har bomrabatten å si for elbilsalget
Rapporten fra Norsk elbilforening viser at elbilandelen i nybilsalget i typiske bomkommuner er betydelig høyere enn i landet for øvrig. Ebilandelen i bomkommunene har stort sett ligget mellom 10 og 15 prosentpoeng over landet for øvrig, fra 2018 til tredje kvartal 2020.
- Poenget med bompengerabatten er å motivere forbrukere til å velge nullutslipp.Tallene viser at det virker. Bompengerabatten er en viktig grunn til at forbrukerne velger elbil, sier Bu.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Elbilandelen i nybilsalget er betydelig høyere i kommuner der folk passerer bomstasjoner enn i øvrige deler av landet (kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken).
Topp 10 kommuner med høyest elbilandel
At bompengerabatten for elbil virker, bekreftes ytterligere av å se på hvilke kommuner i Norge som har høyest elbilandel av den totale bilparken. De ti kommunene i Norge med høyest elektrisk andel av personbilbestanden er alle kommuner med – eller rett utenfor – bomstasjoner.
Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
De ti norske kommunene med høyest elektrisk andel av personbilbestanden sammenlignet med elektrisk andel i Norge som helhet, per 31. des 2019 (kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken).
- For fjerde år på rad faller klimagassutslippene i Norge. Gratis passering og bomrabatten har vært ett viktig virkemiddel for å bidra til dette, understreker Christina Bu.
Bom fra bompengeutvalget
18. desember er høringsfrist på rapporten til regjeringens bompengeutvalg. Tidligere i høst tok utvalget til orde for å avvikle elbilrabatten for å øke inntektene til staten. Norsk elbilforening mener utvalget bommer kraftig.
- Bompengeutvalget tok utgangspunkt i at endringer i bomsatsene for elbil ikke påvirker elbilandelen i bilparken. Vår rapport viser det er feil. Gratis eller rabattert bompengepassering for elbil kutter effektivt klimagassutslipp, sier Bu.
Stortinget har vedtatt en varig regel om at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det forurensende biler betaler i bomringen. Elbilforeningen mener for tidlig og for rask opptrapping til 50 prosent elbilbetaling i kommuner som har lav elbilandel, vil gjøre det vanskeligere å nå målet om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget innen 2025.
- Det er viktig med fullt fritak for bompenger når elbilandelen lokalt er lav. Når elbiler har minst 25 prosent av bompengepasseringene lokalt, kan 25 prosent betaling for elbiler innføres. Når andelen passerer 50 prosent, kan elbilister betale 50 prosent av vanlig takst, sier Bu.
Regjeringen skal nå arbeide med Nasjonal transportplan for 2022-2033.
- Et råd til regjeringen i Nasjonal Transportplan er å innføre et nasjonalt fritak for elvarebiler fram til de utgjør 25 prosent av passeringene. Dette må til for å få opp det alt for beskjedne salget av elvarebiler, sier Christina Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom