Så enkelt velger du en hvit januar

– Hver fjerde nordmann har vurdert å ta en hvit måned og kutte ut all alkohol i januar. Med stadig flere øl uten alkohol på markedet, kan valget bli både enkelt og spennende.
Oda Buskenes Andersen, daglig leder ved Døgnvill Burger Bjørvika i Oslo. (Foto: Thomas Brun / NTB Kommunikasjon)

I en undersøkelse fra Ipsos gjort for alkovettorganisasjonen Av-og-til sier en av fire at de har vurdert å kutte ut alkohol i januar. Samtidig viser en fersk undersøkelse fra analysebyrået YouGov at en av fem reduserer alkoholforbruket betraktelig i samme måned.

Burgerbar går foran
– Vi ser at interessen for å velge bort alkoholholdig drikke øker blant våre gjester, og dette er noe vi gjerne legger til rette for, sier Oda Buskenes Andersen, daglig leder ved Døgnvill Burger Bjørvika i Oslo.

De tilbyr blant annet flere ulike typer Munkholm – inkludert Bayer, Fatøl, Original og Fruktig IPA – noe som gir muligheten til å velge ølet som passer best til ulike matretter. Munkholm Fruktig IPA er for eksempel godt til litt spicy retter, mens lysere kjøtt og fisk passer godt med et hveteøl uten alkohol eller en Munkholm Original.

Kutter også ned på rødt kjøtt i januar
Av helsemessige årsaker vurderer også flere å redusere mengden rødt kjøtt de spiser.

– For de som velger hvit januar har vi mange spennende kombinasjoner av øl uten alkohol og retter uten rødt kjøtt å velge mellom. En tredjedel av burgerne på vår meny inneholder ikke rødt kjøtt, sier Buskenes Andersen.

Stadig flere velger øl uten alkohol
I 2018 ble det solgt mer enn 10 millioner liter øl uten alkohol i Norge. Det er en økning på 11 prosent fra året før.

- Det er flere gode grunner til at folk velger øl uten alkohol. Mange har økt fokus på helse, og den nye generasjonen ser ut til å sette pris på et større utvalg av alkoholfrie alternativer som i tillegg smaker ordentlig godt, sier Henrik Lund, markedssjef i Ringnes.

4 grunner til å velge hvit januar

1. Du kan få et mer bevisst forhold til eget alkoholforbruk.
2. Utbytte av trening kan forbedres hvis du ikke drikker alkohol.
3. Du kan oppleve å sove bedre når du kutter ut alkohol.
4. Øl uten alkohol inneholder svært få kalorier.

(Kilde: Alkovettorganisasjonen Av-og-til)

Alkoholfri øl og burger hos Døgnvill. (Foto: Thomas Brun / NTB Kommunikasjon)
Henrik Lund, markedssjef i Ringnes. (Foto: nyebilder.no)
Ringnes har et bredt utvalg av øl uten alkohol, som passer både til mat og andre anledninger.