Rykker ut i Oslos gater julenatta

– Vi vet at det er behov for mat, omsorg og praktisk hjelp, forteller regionleder for Frelsesarmeens rusomsorg Frode Woldsund.
- Vi pleier å møte på mange som vandrer ute på julenatta. Vi vil være til stede i byen, møte de som ikke har noe tilbud eller som trenger noen type hjelp, forteller regionleder i Frelsesarmeens rusomsorg Frode Woldsund.

Vi pleier å møte mange slags folk ute på julenatta. Vi vet at behovet er der, og ønsker å være tilgjengelige midt i byen i en tid som kan kjennes tøff for mange, forteller regionleder for Frelsesarmeens rusomsorg Frode Woldsund.

Frelsesarmeens food truck har vært uvurderlig i en tid hvor mange steder har måttet stenge ned. Food trucken er spesielt tilpasset Frelsesarmeens behov, med komplett kjøkken.

Food trucken gir oss mange muligheter for å rykke ut der hvor folk her. Folk skal vite at vi rykker ut julenatta fra kl. 22.00 til 03.00. 1. og 2. juledag er vi å finne i gatene på dagtid fra kl. 12.00-15.00. Vi vil være til stede i byen, møte de som ikke har noe tilbud eller som trenger noen type hjelp, forteller Woldsund.

Han legger til: – Vi skal servere mat og noe godt som sjokolade. I tillegg vet vi at mange har behov for å snakke med noen, spesielt i disse tider med mye sosial distansering. Derfor er det ekstra viktig at vi er godt synlige på disse dagene, vektlegger Woldsund.

Erfaringsvis møter Frelsesarmeen mange fra rusmiljøet på disse dagene.

Men vi møter også mennesker med mange andre utfordringer. Det er mange som er ute og vandrer, spesielt på julenatten. Det kan være folk som av en eller annen årsak ikke feirer jul. Vi ser ensomhet, vi har også sett tilfeller hvor noen har kranglet med noen og blitt kastet ut hjemmefra. Vi har også hjulpet folk med å komme seg til legevakten, eller henvist dem til annen rett instans, forteller Woldsund.

Å bli sett har stor betydning
Woldsund forteller at det er mange slags ulike historier som kan dukke opp.

Vi hjelper så godt vi kan, og noen ganger kan vi stå i en litt mer praktisk type oppgave. En gang møtte vi en far, som hadde drukket opp alle pengene han skulle kjøpe julegave for. Hjemme satt kona og barnet og ventet. Han torde ikke gå hjem og fortelle hva han hadde gjort. Da tok vi han med oss, kjørte innom en bensinstasjon og kjøpte en leke, og kjørte han deretter hjem. Da var julekvelden reddet. Dette handler rett og slett om å være til stede for folk, der de er, og hjelpe akkurat der og da så best vi kan. Når du står i en vanskelig situasjon, er det å bli sett utrolig verdifullt, smiler Woldsund.

Gammel tradisjon
I Norge begynte Frelsesarmeens utkjøring av varm suppe i Slottsparken i 1982.

Først brukte vi en av Fyrlysets biler og fraktet suppekjeler i. Så fikk vi en større bil, og etter hvert kom suppebussen, forteller Woldsund.

Suppebuss-tradisjonen så dagens lys takket være en henvendelse fra programmet Oppdraget på TV2. Programleder Ingunn Kyrkjebø skulle skaffe til veie en ferdig innredet buss på 72 timer, og de spurte hva Frelsesarmeen ville brukt en slik buss til hvis de ble valgt som mottaker. Svaret var et suppekjøkken og en varmestue på hjul, som kunne ta brukerne bort fra gatelivet og gi et pusterom fra rustilværelsen.

Frelsesarmeen fikk bussen, og den ble raskt en sentral del av Fyrlysets arbeid. Med den kunne ansatte og frivillige reise ut med varm, næringsrik suppe laget fra bunnen av, og møte folk der de var. Gatefolket visste hvor og når bussen ville dukke opp, og stilte seg gjerne i kø i god tid før den kom. Rundt bordene i bussen kunne gatas folk varme seg, finne noen å prate med og bli mette.

Fra tilhenger til food truck
Da koronakrisa brøt ut, tok Frelsesarmeen i bruk en gammel tilhenger. Suppebussen var for stor til å reise rundt med, i tillegg til at krav om førerkort for buss bød på logistikkutfordringer.

Tilhengeren fungerte som en kantinevogn, og har gjort at vi kunne dele ut rundt 300 matpakker daglig. Men vi så raskt at tilhengeren ikke egnet seg for servering av varm mat, og dessuten sang tilhengeren på siste verset. Jeg meldte inn behovet for en food truck, og etter bare en ukes tid hadde vi tre velvillige sponsorer, DeLaval, Mars Multisales Nordic og dr. Burwood, som sørget for en finansiering.  Food trucken har vært gull verdt. Vi ser at flere andre grupper enn våre vanlige brukere kommer. Det er blant annet fattige tilreisende og folk som har fått økonomiske problemer under koronakrisa. Det er enkelt å komme innom bilen vår og hente mat, så det kommer kanskje en del mennesker som ellers ville kviet seg for å bruke andre type hjelpetilbud, forteller Woldsund.

Se video av food trucken

Frode Woldsund,
Regionleder Frelsesarmeens rusomsorg

- Vi skal servere mat og noe godt som sjokolade. I tillegg vet vi at mange har behov for å snakke med noen, spesielt i disse tider med mye sosial distansering. Derfor er det ekstra viktig at vi er godt synlige på disse dagene, vektlegger regionleder i Frelsesarmeens rusomsorg Frode Woldsund.
Frelsesarmeens food truck har vært uvurderlig i en tid hvor mange steder har måttet stenge ned. Food trucken er spesielt tilpasset Frelsesarmeens behov, med komplett kjøkken.