Ruteendring med flere godbiter
– Vi har forlenget kryssingsspor og bygget om stasjoner for å få til kortere reisetid. Bane NOR planlegger nå lignende tiltak på flere banestrekninger. Det kan gi de reisende flere avganger, bedre punktlighet og i noen tilfeller kortere reisetid. Når vi fjerner flaskehalser og bygger ut kapasitet på de rette stedene får vi gitt de reisende mye jernbane for de pengene, sier konserndirektør Bjørn Kristiansen i Bane NOR.
Steinkjer og Stjørdal rykker nærmere Trondheim
Før første gang på 20 år endres nå rutene på Trønderbanen. Dette betyr justerte avgangstider, men det største utropstegnet er at reisetiden for grunnruten mellom Stjørdal og Trondheim kuttes fra 40 til 35 minutter. Dette tilgodeser også reisende til Værnes og på strekningen videre til Steinkjer.
På sensommeren sto ombyggingen av Leangen stasjon ferdig, og det nye kryssingssporet som er bygd her, er hovedgrunnen til den reduserte reisetiden. I tillegg er det også bygget bl.a. ny mellomplattform, trappehus med heis ned fra Leangbrua og tilrettelagt for sømløs omstigning til andre transportmidler.
– Leangen er et tiltak som jeg vil si har gitt de togreisende mye for pengene. De store jernbaneutbyggingene er veldig viktige, men dette er et godt eksempel på at vi kan bedre togtilbudet uten å bruke milliardsummer. Prosjektet kostet 170 millioner kroner, og ble i tillegg billigere enn først planlagt, sier Bjørn Kristiansen, som er konserndirektør for Kunde- og trafikkdivisjonen i Bane NOR.
Samtidig med jernbanen endres også bussrutene i Nord-Trøndelag slik at det blir bedre korrespondanse med togene, og forberedelsene til innføringen av nye togsett på Trønderbanen fortsetter.
…og Kongsvinger nærmere Oslo
For mange av togene ble reisen mellom Oslo og Kongsvinger 5-7 minutter kortere fra og med søndag. Først og fremst gjelder dette tog i retning Kongsvinger. Nøkkelen til dette er ombyggingen av Sørumsand stasjon, hvor åpningen ble markert fredag 13. desember.
Stasjonen har fått bedre plattformer og ny undergang for passasjerene under sporene. Dessuten er stasjonen tilrettelagt slik at to kryssende tog samtidig kan stoppe på stasjonen og slippe passasjerer av og på.
– Kongsvingerbanen er viktig for svært mange reisende, men også for godstrafikken. Vi får veldig mye nytte for kunden og samfunnet for de 230 millioner kronene vi har brukt på prosjektet. Regjeringen har tydelig signalisert at vi må få mest mulig ut av hver samferdselskrone, og jeg synes både Leangen og Sørumsand er gode eksempler i så måte, Bjørn Kristiansen.
Til sammen skal det investeres nærmere 1,5 milliard kroner på Kongsvingerbanen de nærmeste årene. Nytt anlegg for togenes kjørestrøm på hele strekningen fra Lillestrøm til Åbogen vil bedre driftssikkerheten, og det planlegges en oppgradering av Skarnes stasjon, samt nye kryssingsspor på Bodung og Galterud som blir viktige for banens betydning som godsforbindelse mot Sverige.
Flere seter og avganger
På Østlandet innebærer ruteendringen flere nye avganger i rushtiden. Vy tilbyr nå 4000 flere sitteplasser inn mot Oslo i morgenrushet, og rundt 3200 flere sitteplasser ut av Oslo om ettermiddagen.
Blant annet blir det flere avganger på Østfoldbanen og Gjøvikbanen, samt nye tidlige og sene avganger på Vestfoldbanen, fra Kongsberg og til og fra Lillehammer. Dette styrker tilbudet til flyplassene på Gardermoen og Torp, og gjør det bl.a. enklere å pendle mellom Vestfold og Grenland. Les mer om endringene på nettsidene til Vy.
De nye avgangene og den økte setekapasiteten blir blant annet mulig fordi flere togsett blir tilgjengelige fra Norske tog, som Vy leier tog fra.
– Velkommen til Go-Ahead!
Fra og med søndag 15. desember overtar Go-Ahead Nordic ansvaret for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Dette markeres med et arrangement i Stavanger søndag.
– Vi ønsker Go Ahead velkommen om bord på jernbanen. Innfasingen innebærer at Bane NOR har jobbet tett sammen med det nye selskapet, blant annet knyttet til sikkerhet, beredskap og IT-løsninger. Vi ser fram til et godt samarbeid også i fortsettelsen, sier Bjørn Kristiansen.
Én gang i året
Av hensyn til trafikk over grensene er det avtalt at ruteendringer gjennomføres samtidig over hele Europa. Dette skjer en gang i året, vanligvis den andre eller tredje søndagen i desember.
Kontakter
Konserndirektør Bjørn Kristiansen, Kunde- og trafikkdivisjonen, Bane NOR.
Telefon: 905 31 041
Pressesjef Thor Erik Skarpen, Bane NOR.
Telefon: 916 55 144
E-post: Thor.Erik.Skarpen@banenor.no
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom