«Russebussen» kommer på TV 2 Play

TV 2 fortsetter satsingen på humordrama med serien «Russebussen», som har premiere på TV 2 Play 26. januar.
Fv. Adam (Leonard Gjøs), Sarah (Fredrikke Reithaug Blekastad), Eigil (Philip Helgar), Vip (Turab Awan), Rebekka (Emelie Alsaker Synnes) og Ingrid (Elise Refsnes Hasselknippe).

Skolens to største nerder, Vipul (Vip) og Eigil, har vært bestevenner hele livet. Nå er 13 års skolegang over,  og russetiden nærmer seg. Forventningene er mildt sagt skyhøye: Vip og Eigil har gledet seg i årevis til det de ser for seg skal bli deres livs fest. De er overbevist om at deres hooke-vennlige russevan vil gjøre dem kule. Men ti dager før russetiden skjer imidlertid katastrofen: Van`en deres havner ved et uhell i Oslofjorden, og plutselig mangler de en essensiell ingrediens: Russebilen.

Redningen kan vise seg å komme fra et 100 prosent uventet sted: Ved et sammentreff oppstår det to ledige plasser på selveste A-bussen, og Eigil og Vip ser lys i tunnelen. Nå må de virkelig imponere skolens elite for å vise at de hører hjemme på den feteste bussen, og de gjør alt de kan for å bli kule og akseptert.

Den strabasiøse ferden mot toppen av skolens hierarki setter vennskapet mellom de to kompisene på prøve. Til slutt må de spørre seg: Hvor mye skal man endre den man egentlig er for å passe inn i gjengen?

I rollene som Eigil og Vip finner vi Philip Helgar og Turab Awan. I andre sentrale roller er blant andre Fredrikke Reithaug Blekastad, Leonard Njøs, Elise Refsnes Hasselknippe, Emelie Alsaker Synnes, Ole Jansen Ulfsby og Jonas Kinge Bergland.

«Russebussen» er produsert av The Oslo Company. Thea Børsting er produsent og eksekutiv produsent er Nora Ibrahim. Kristine Hübert har regi.

Serieskaper og manusforfatter er Miriam Larsen. Hun ønsket å lage en serie for unge om hvor mye det kan bety, særlig for ungdommer, å føle at de passer inn og hører til.

Jeg tror de fleste av oss har opplevd å føle seg utenfor. Kanskje særlig i ungdomstiden. Tanken bak «Russebussen» er å lage en serie for unge om hvor viktig det kan føles å passe inn, og hvor vondt det gjør når man ikke gjør det, men med masse humor og feelgood-vibber. Og så håper jeg vi har fanget essensen av russetiden - som er en egen verden, med helt egne lover og regler, sier Larsen.

– Unge talenter foran og bak kamera

Programredaktør i TV 2, Kathrine Haldorsen, håper og tror «Russebussen» kan favne bredt selv om hovedmålgruppen er ung.

I «Russebussen» kommer vi tett på et ultra-norsk fenomen som de fleste av oss kan kjenne seg igjen i. Med unge talenter både foran og bak kamera har produksjonsselskapet The Oslo Company med denne serien laget en sjarmerende, varm og morsom serie som igjen viser at man kan lage høykvalitetsdrama uten et skyhøyt budsjett. Og selv om hovedmålgruppen her er ung har vi tro på at serien vil treffe i alle aldre, sier Haldorsen.

Klipp som kan publiseres fritt: https://www.dropbox.com/t/tXP12FLTSMDaHMDv

Bilder som kan publiseres fritt: https://www.dropbox.com/t/Gy8Vtd5QIFRq2HNk

Siril Vatne MelingKommunikasjonsansvarlig

Kompani Lauritzen, Skal vi danse, Blodsbrødre, Jakten på kjærligheten, Russebussen, Krypto Kings, Innebandykrigerne, Mina, Lilje og meg, Norge bak fasaden, Det hvite sinnet

Tel:+47 970 43 166siril.vatnemeling@tv2.no

Fv. Adam (Leonard Gjøs), Eigil (Philip Helgar), Sarah (Fredrikke Reithaug Blekastad), Vip (Turab Awan), Rebekka (Emelie Alsaker Synnes) og Ingrid (Elise Refsnes Hasselknippe). Foto: TV 2 (montasje).
Bestekompisene Eigil og Vip (Philip Helgar og Turab Awan). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Sarah (Fredrikke Reithaug Blekastad). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Eigil, Sarah og Vip (Philip Helgar, Fredrikke Reithaug Blekastad og Turab Awan). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Bestekompisene Eigil og Vip sammen med rektor (Philip Helgar, Turab Awan og Jonas Kinge Bergland). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Ingrid og Vip (Elise Refsnes Hasselknippe og Turab Awan). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Eigil og Vip (Philip Helgar, og Turab Awan). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Vip og Ingrid ( Turab Awan og Elise Refsnes Hasselknippe). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Sarah og Eigil ((Philip Helgar og Fredrikke Reithaug Blekastad). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.
Sarah (Fredrikke Reithaug Blekastad). Foto: Julie Marie Nagelstad/TV 2.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2