Rune Bjerke blir styreleder i Reitan Retail

Næringslivsleder og tidligere konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, går inn som styreleder i handelsselskapet Reitan Retail, mens mangeårig finansrådgiver Annika Sigfrid og Kahoot!-sjef Eilert Hanoa blir nye styremedlemmer. Dagens styreleder, Odd Reitan, trer ut av styret i Reitan Retail for å rendyrke eierrollen som daglig leder i REITAN AS.

Rune Bjerke, Annika Sigfrid og Eilert Giertsen Hanoa

- Reitan Retail har en spennende tid foran seg som et ledende internasjonalt handelsselskap med en solid plattform for lønnsom og bærekraftig vekst. Det er med stor glede jeg overlater styrelederplassen til Rune Bjerke, sier Odd Reitan, styreleder og eier i holdingselskapet REITAN, der Reitan Retail inngår.

- I Rune Bjerke får vi en styreleder med bred erfaring fra næringslivet, som setter høye ambisjoner og som inspirerer. Med Rune som styreleder og Ole Robert som CEO i Reitan Retail, har jeg full tillit til at selskapet navigeres etter våre sterke verdier og filosofi, og med stø hånd inn i fremtiden, sier Odd Reitan.

Styret i Reitan Retail består etter endringene av Rune Bjerke (styreleder), Annika Sigfrid (styremedlem), Eilert Hanoa (styremedlem) og Magnus Reitan (eier og styremedlem). Flere styremedlemmer, herunder ansatte-representanter, blir kommunisert når de er på plass.

- Annika Sigfrid har unik erfaring og kunnskap om kapitalmarkedet, mens Eilert Hanoa etter vårt syn er Norges råeste teknologileder, sier Odd Reitan. - Dette er kompetanse og erfaring som kommer godt med i Reitan Retail, et selskap som er både ansvarlig og nyskapende, og som skal fortsette å fornye seg for fremtiden, sier Odd Reitan.

Reitan Retail er et ledende nordisk og baltisk handelsselskap med 3 850 utsalgssteder, 42 000 sysselsatte og en rekke sterke merkevarer innenfor dagligvare, convenience og mobilitet, blant annet REMA 1000 Norge og Danmark, 7-Eleven, Innom, Narvesen, Pressbyrån, R-kioski, Uno-X og YX. Reitan Retail ledes av CEO Ole Robert Reitan.

Rune Bjerke (61) er tidligere finansbyråd i Oslo og næringslivsleder, senest som konsernsjef i DNB fra 2007-2019. Han har også bred styreerfaring. I tillegg til Reitan Retail er han blant annet styreleder i Wallenius Wilhelmsen og nestleder av styrene i Norsk Hydro og Schibsted. Bjerke har utdanning i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo og en mastergrad (MPA) fra Harvard University.

Annika Sigfrid (47) er finansrådgiver og investor med 25 års erfaring fra nordisk og internasjonal investment banking og equity capital markets (ECM), blant annet som ECM-sjef i Nordea og før det blant annet i ABG Sundal Collier og Carnegie. Hun har hatt ansvar for flere børsintroduksjoner og er i dag engasjert som rådgiver på aksjerelaterte transaksjoner og i en rekke styrer. Sigfrid er utdannet økonom fra Stockholm School of Economics.

Eilert Giertsen Hanoa (52) har en lang og innholdsrik karriere innen teknologi og næringsliv i Norge som startet da han som 15-åring etablerte sitt første IT-selskap. Han grunnla og ledet Mamut frem til selskapet ble en del av Visma i 2011, der han var leder for Visma SMB frem til 2018. Siden 2019, har han vært konsernsjef i det globale læringsplattformselskapet Kahoot!. Hanoa har utdanning fra Handelshøyskolen BI.

Fakta om Reitan Retail

Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land. Vi er en familie med 42 000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Innom, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven. Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, skaper vi de beste kundeopplevelsene i folks hverdag og bidrar til en mer bærekraftig fremtid.

Rune Bjerke, Annika Sigfrid og Eilert Giertsen Hanoa

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

REITAN er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.

REITAN består av en rekke selskaper. Innenfor handel, Reitan Retail med merkevarer som REMA 1000, Narvesen, 7-Eleven, Uno-X Mobility, Pressbyran og R-Kioski. Innenfor eiendom, Reitan Eiendom med E C Dahls Eiendom, Vestenfjeldske eiendom, REBUS Handelseiendom, RELOG med flere. I tillegg har vi Reitan Kapital og i Trondheim, et femstjerners Britannia Hotel, under utvikling kunstmuseet Posten Moderne og Nye Hjorten Teater.

REITAN hadde i 2021 en butikkomsetning på 104 mrd. sysselsetter 43 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette bland Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.