Ruben med debut EP!

Ruben har gjennom oppveksten kjent på mye vonde følelser knyttet til sosial angst. På tross av mye gode venner og et godt miljø på Bjarkøy i Nord-Norge hvor han vokste opp, følte han aldri helt at han fant sin plass. Fordi han ikke hadde noe godt nok virkemiddel til å kjenne på disse følelsene tok det også tid for han å forstå dem. Han oppdaget virkelig sin kjærlighet for musikk da han innså at forskjellige toner og akkorder hadde makten til å påvirke hans egne og andres følelser. Musikken ble et viktig verktøy for å komme i kontakt med sine egne følelser, og er det enda.

Den spellemannsnominerte sanger-, låtskriver-, og produsenten Ruben eksploderte på musikkscenen med hans debut singel «Walls» – nominert til «Årets Låt», Spellemann 2018 – som har langt mer enn 30,000,000 streams, og har tilbragt over 400 dager på den norske Spotify Top 200 listen. Han fulgte opp suksessen etter debuten med hit-låtene «The Half» og «Lay By Me», hvor den siste har samlet over 20,000,000 streams og har nådd #1 på Radio i Norge siden den kom ut i desember. Ruben var også nominert som «Årets Nykommer» på Spellemann 2018 og vant prisen for årets gjennombrudd på Musikkforleggerprisen 2019.

Nå slipper Ruben sin debut EP, «Melancholic». «Melancholic» er sentrert rundt mental helse, basert på Rubens egne erfaringer med destruktive følelser og appellerer til det bindende, menneskelige elementet av dette. Alle tekster er skrevet av Ruben selv. Med en så dyp fortelling, er det enkelt å forstå hvorfor Ruben oppnår en så dyp kontakt med mange av hans lyttere. EP’en vil også inneholde Rubens nyeste singel, «Power». På denne låten, teamet Ruben opp med Lars Kristian Rosness for å lage en slående låt som virkelig får fram det dramatiske lydbildet Ruben ønsker i musikken sin. Om EP’en sier Ruben: «Den portretterer de mørkeste delene av livet mitt, de delene det har vært vanskelig for meg å forstå… Det skumleste med å lage denne EP’en har for min del vært å måtte besøke og kjenne på de vonde følelsene». Sammen med EP’en kommer en også en kortfilm hvor Ruben selv har skrevet fortellingen, i samarbeid med regissør Thor Brenne.

Tracklist

Melancholia (feat. Emma Steinbakken)

Power

Walls