Ruben fra Siljan er finalist i den nasjonale Frivillighetsprisen 2020

Ruben Smith fra Siljan er en av seks finalister til den nasjonale Frivillighetsprisen 2020. Nå kan du stemme på din favoritt. Vinneren vil motta 50.000 kroner fra Norsk Tipping til sitt formål.
Ruben Smith (46) arrangerer «Rubenstur» sammen med DNT. Målet med Rubenstur er å gi mestringsfølelse og glede til mennesker med ulike fysiske funksjonsnedsettelser. (Foto: Marius Sørhus)

Ruben Smith (46) fra Siljan arrangerer «Rubenstur» sammen med DNT. Rubenstur er en årlig ukestur på Hardangervidda for personer med fysiske funksjonsnedsettelser, slik som ham selv. Ruben har stått i spissen for denne turen i snart ti år og gjør en stor innsats når det kommer til å planlegge, skaffe midler og markedsføre turen. Han har gått i front for å utvide tilbudene i “DNT Tilrettelagt”. Ruben gjorde en ekstraordinær innsats for å få gjennomført 2020-turen til tross for ekstra utfordringer med tanke på smittevernregler.

– Ruben Smith viser gjennom sin fantastiske innsats og sitt engasjement at alle kan oppleve turglede og mestring i naturen, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

Frivillighetsprisen skal gå til en person, lokal forening eller gruppe som har gjort en ekstraordinær frivillig innsats. Mange av årets finalister har enten jobbet aktivt opp mot mennesker som er tungt berørt av koronapandemien, eller klart, tross vanskelige forhold, å opprettholde eller til og med øke aktivitetsnivået sitt.

– Årets finalister er vinnere, og forbilder for oss alle. 2020 er et spesielt år som har utfordret oss som samfunn, og det er imponerende å se at ildsjeler som disse seks - og tusenvis av andre - bidrar til å hjelpe oss gjennom krisen, sier Slotterøy Johnsen.

– Jeg oppfordrer alle til å være med på å hylle disse flotte frivillige, gjennom å stemme fram vinneren av Frivillighetsprisen 2020. Uten dem, og alle andre som stiller opp i frivilligheten, hadde Norge vært et fattigere land, avslutter Slotterøy Johnsen.

Finalistene 2020

1. Aksla vel, Ålesund: Aksla Vel driver med sine femten medlemmer et kontinuerlig dugnadsarbeid på fjellet Aksla for å tilrettelegge for friluftsaktiviteter. Det blir årlig generert rundt 4.500 dugnadstimer.
  2. Bydelsmødrene, Oslo: Siden mars 2020 har kvinnene hatt over 1500 telefonsamtaler om smittevern, permitteringer og dagpenger, skole- og barnehagestart og fysisk og psykisk helse, på folks egne morsmål. Det har bidratt til å begrense smittespredningen, og gitt folk støtte i en vanskelig tid.
  3. Ebenezer Akoi, Foreningen Kulturkræsj og Foreningen ORE, Sandefjord: Som frivillig har Ebenezer gjennomført flere kulturfestivaler og bidratt i alt fra gospelkor til trommeundervisning. I dag er han arrangerer han festivalene Kulturkræsj i Sandefjord, Porsgrunn og Skien. Ebenezer har også etablert foreningen ORE, Outreach Rural Education, for å bekjempe analfabetisme blant barn i Liberia.
  4. Mildrid Kjenstad Holst, Folkeakademiet Verdal: I nesten 20 år har Mildrid bygget et bedre lokalsamfunn i Verdal gjennom å bruke lokalakademiet til integrering, kulturopplæring og kulturformidling. Mildrid arrangerer også konserter for syke og demente på institusjon, og dette har vært spesielt viktig i en tid med isolasjon og besøksforbud.
  5. Ruben Smith, DNT Telemark, Skien: I snart ti år har Ruben stått i spissen for å tilrettelegge turglede for alle. Sammen med DNT arrangerer han “Rubenstur”, som er en årlig ukestur på Hardangervidda med mål å gi mestringsfølelse og glede til personer med fysiske funksjonsnedsettelser. Han gjorde en ekstraordinær innsats for å få gjennomført 2020-turen til tross for utfordringer med tanke på smittevernregler og pandemi.
  6. Turid Helene Abelsen, Sortland Frivilligsentral, SFK Ajaks, NBCC avd. Sortland, Sortland Orienteringslag m. fl.: Turid er med på det meste av frivillighetsarbeid. Hun er aktivitetsvenn, hun har vært frivillig i Ajaks ski- og fotballklubb i 50 år, og hun har vært styreleder i Caravanklubben og sekretær i Marsjklubben. Da koronaen kom til Norge sto Turid på og bisto blant annet med utearrangementer og delte ut påskeegg til eldre som bor alene.

Les mer om Frivillighetsprisen og se filmer om finalistene her.

Hvem kan få prisen?

Frivillighetsprisens mål er å skape engasjement og fremme organisasjonene bak de nominerte. Frivillighetens bredde og mangfold, både med tanke på organisasjonsform, tematikk, alder og kultur, skal over tid gjenspeiles i et tilsvarende mangfold blant prisens vinnere. Prisen kan gis på grunnlag av innsats over lengre tid eller i et tidsavgrenset prosjekt.

Frivillighetsprisen deles ut av Frivillighet Norge, Kulturdepartementet og Norsk Tipping.

Selve prisutdelingen vil skje digitalt og på Sentralen i Oslo, sammen med årets faglige og politiske innhold for hele frivilligheten.

Les om arrangementet Frivillighetens dag her.

Juryen 2020

Juryen til Frivillighetsprisen ledes av styreleder i Frivillighet Norge. Andre medlemmer i juryen er stortingsrepresentanter i Familie- og kulturkomiteen: Anette Trettebergstuen (A), Tage Pettersen (H) og Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), samt radgiver samfunnskontakt i Norsk Tipping Stian Seland, tidligere leder i Røde Kors ungdom Mawra Mahmood og forsker på sivilsamfunnet ved Institutt for Samfunnsforskning, Daniel Arnesen.